DS. GERRIT GORïS VAN HET ERF DER KERK WAAR GAAN WE HEEN? Natuur ka fender VAN HET ERF DER KERK Dr. W. Aalders (s Gravenhage): Critische noot bij „Kui l Bank en het getuigenis De lenle barst los T rek vogelkalen der Vrijdag 13 april 1973 (Vervolg van vorige week) Wie nu echter enigszins op de hoog te is van het verleden van de refor matorische theologie weet, dat het de verbondsleer geweest is, die een in valspoort was voor allerlei onbijbelse gedachten. De verbondsleer was er- de oorzaak van, dat het Evangelie on derging in het. historische proces. Zij ds één van de belangrijkste oorza ken geweest van het verval van de reformatorische theologie. Al bij Me- lanchthon en Zwingli is dat aan wijsbaar. En hoe nauw is het drama van de Wederdopers verbonden met een onbijbelse verbondsleer! De Hervormer, die over het verbond zuiver bijbels-nieuwtestamentisch ge sproken heeft, is Calvijn. En met hem Bullinger, Olevi- ius en Ursinus. Het opvallende bij Calvijn is nu, dat hij het verbond niet wereldhistorisch opvat. Het verbond is immers gegrond op Jezus Christus; dus op Zijn dood, opstanding en hemelvaart. Dat wil zeggen, dat het ons voert „buiten de aarde, buiten de uitgebreidheid de zer wereld, buiten deze verganke lijke tijd", en ons richt op „de zalig heid van het toekomstige gei-stelijke leven" (Inst. II, 10, 20). Calvijns ver- hondsbeschouwing is vooral bepaald door de Brief aan de Hebreeën (Inst II 11, 4). Om Calvijns gedachten hierover te leren kennen, kan men niet beter doen, dan het oude Doopsformulier te lezen: „Daar in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden ook wij weder van God door de Doop ver maand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid...." En vooral geve men dan grote aan dacht aan wat er volgt Men vindt er niets in terug van de christocratische broederschap, van de medemense lijkheid, van de wereldse humaniteit. Integendeel: God liefhebben, de we reld verlaten, de oude natuur doden, en in een Godzalig leven wandelen' Geen woord, dat ook maar in de richting wijst, cat het Rijk Gods op de lijn der geschiedenis het volkeren- leven binnenbreekt en dat geschiede nis, cultuur, kunst, wetenschap, voor God „interessant" zouden zijn. Maar is het nu niet mogelijk, om hier het één met het ander te binden? Is het niet denkbaar, dat Barth een synthese (verbinding) tot stand gebracht heeft tussen Calvijn en Blum hardt, tussen Luther en Mün- Het zou te ver voeren en groten deels over de hoofden en harten der lezers heengaan wanneer ik op het betoog van dr. W. Aalders inging om uit de 14 dikke delen „Kerkelijke Dogmatiek", die naast andere werken van de hand van Karl Barth versche nen. zijn visie te bestrijden. Zeker Is. dat Karl Barth in zijn theolo gisch denken wil luisteren naar de Schritt alléén. Hoe zeer Karl Barth ook bij het denken der reformatoren aansluit, al is dat volgens dr. W. Aal ders niet (meer) het geval, is het re formatorisch om Luther, Calvijn, Kohlbrugge en anderen als maatsta ven ter veroordeling aan Barth' the ologie op te leggen, wanneer men i/d Nederlandse Geloofsbelijdenis leest <Arnt^.7^yMen magrook. genei;, rp,ep-. sen schrillen. hoe heilig zij geweest, zijn, gelijk stellen met de goddelijke schriften, noch de gewoonte met de waarheids Gods (want de waarheid is boven alles) noch de grote menig te. noch de oudheid, noch de succes sie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten." Tot goed verstaan van dr. W. Aal ders wil ik bij dit artikel verwijzen naar wat Dr. W. Aalders in zijn boek „Burger van twee werelden" zegt. n.l. „Niels zou heillozer zijn in de kritische situatie, waarin wij thans verkeren, dan een politieke polarisa tie! Niets zou heillozen zijn, dan dat het „Getuigenis" zou worden tot 't hand vest van een conservatie reactie! Dat zou met recht betekenen: de dui vel bestrijden met Beëzebub. Het ge loof en de gemeenten en de kerk zou den daardoor niet gelouterd wor den". (blz. 185). C. C. Addink, zer? Behoefden de Reformatoren geen aanvulling? Waren zij niet even een zijdig als Barth in zijn eerste periode? Het zijn diepe geloofsvragen, die hier aan de orde zijn. Het gebinte van de genade en de scharnieren van het heil zijn daarbij in geding. Daarom is het zaak, om ons van deze dingen terdege rekenschap te geven. De toekomst van de kerken der Reformatie staat erbij op het spel. Want wie kan ontkennen, dat de i bondslecr op het allernauwste samen hangt met de «leer der rechtvaardi ging, die voor de Hervormers het meest fundamentele geloofsstuk was Zowel in de rechtvaardiging als in het verbond gaat het om de verhou ding van God en ïens. Maar als de rechtvaardiging nu een werkelijkheid voor ons is, zoals Luther en Cal vijn daarover hebben gesproken; een werkelijkheid, zoals die in zondag 23 van de Heid. Catechismus als kerke lijke belijdenis wordt uitgesproken; wat blijft er dan voor ruimte over voor 'n verbondsbeschóuwing als van Barth? Zeker, er is dan nog wel hei liging en er zijn goede werken; maar het is niet mogelijk meer, om de mens met. zijn bestaan en geschiede nis als een eigen zelfstandige en „interessante" inbreng in het verlos singswerk te benadrukken. Immers in de rechtvaardiging wordt ons ook de heiligheid en het leven van Christus als onze heiliging en ons leven toe gerekend. zo lezen we in de Institu tie: „Daar wij dan zien, dat de ge hele hoofdsom onzer zaligheid, en ook de delen afzonderlijk in Christus begrepen zijn, zo moeten wij ons er voor hoeden, dat wij zelfs niet het geringste deeltje op een ander over dragen.... Daar alle schatten in Chris tus zijn, moeten ze tot verzandens toe uit Hem geput worden en niet van elders (II, 16. 19). Maar dan is er van een synthese tus sen de barthiaanse verbondsleer en de reformatorische rechtvaardigings leer geen sprake! Dan geldt het hier: óf Barth, óf Calvijn. En tot die onver mijdelijke en duidelijke keuze heeft nu het Getuigenis kerk en theologie opgevorderd. De discussies en pole miek der laatste maanden hebb:n dat steeds duidelijker aan hel dag licht gebracht. In zekere zin doelde prof. Van Nif- trik daar ook op ir, zijn laatste kro niek in het theologische tijdschrift Kerk en Theologie. 'aar misschien kwam het nog duidelijker naar voren bij de vragenbeantwoording op de conferentie van de Vrienden van Kohlbrugge te Utrecht in het voor jaar van 1972. De nadruk die Prof. Van Niftrik toen legde op de beteke nis van Kohlbrugge, was voor de goe de verstaander veelzeggend. Want als er iemand geweest is, in wie de re formatorische belijdenis van de recht- vaardiging-door-het-geloof zich tegen over alle afdwalingen van rechts en links vernieuwd heeft, dan is 't Kohl brugge geweest. En wat hij uitsprak tegen Da Costa's heiligingsleer, zou hij met nóg groter nadruk hebben uit gesproken tegen de verbondsleer van Barth en tegen diens beklemtoning van de menselijkheid van God. Hij zou met Paulus gezegd hebben: ..Ik echter ben vlees, verkocht onder d" zonde' (Rom. 7:14). (Overgenomen uit het Kerkhlaadje "an 2 maart 1973 Het Kerkblaadje is een uitgave van de Kring van Vrienden van Kohlbrugge te Om men). DS. GERRIT GORIS Daar moet veel strijds gestreden zijn (Dirk Raphaëlsz. Camphuysen) De opvolger van ds. A. van Apel doorn, die van 5 november 1876 tot 7 juni 1885 gereformeerd predikant te Holten was, heette ds. Gerrit Go- ris. Hij kwam op 10 juni 1849 te Stad- Hardenberg ter wereld. Zijn toen 35 jaar oud zijnde vader was daar nachtwaker; zijn moeder heette Jan na Luisink. Aanvankelijk studeerde Gerrit in Doetinchem (stichting ds. Van Dijk). Vooral door toedoen van de in 1870 overleden ds. J. F. Petersen te Heemse werd Goris opgeleid door ds. Steffens te Veldhausen in de graafschap Bentheim. 1-Iij werd even wel opgeroepen voor de militaire dienst. Aan docent A. Brummel- kamp (1811-1888) vroeg hij of er nu niets aan te doen was om toch op een andere wijze de opleiding tot; het predikbambt voort te zetten. Brum- melkamp schrééf hem: „Als ge èen dienstknecht van den hemelschen Ko ning wilt' worden; is het 'goed.1 dat' gij eerst .den aardschen koning dient. Ik wenschte wel, dat al onze predi kanten goede militairen waren ge weest". Na zijn militaire diensttijd studeer de hij aan de theologische (hoge) school te Kampen. In 1877 slaagde hij aldaar voor het kandidaatsexa men. Hij aanvaardde het beroep, dat de kerk van Westmaas op hem had uitgebracht. Slechts Vit jaar is hij daar gebleven. Op 18 februari 1879 gaf hij gevolg aan het verzoek om naar Vroomshoop te komen. Zijn te genkandidaat was. ds. G. Bramer te Boxum (1837-1901). o.a. geldschie ter van de gereformeerde kerk in Holten. In Vroomshoop werd Goris op 6 april 1879 in de morgendienst beves tigd door ds. J. J. Kuiper (1824-1906) van Den Ham, die daarbij sprak naar aanleiding van Hebreeën 13:17 (Zijt uw voorgangers gehoorzaam enz). Ds. Goris deed 's middags zijn intrede met een preek over 1 Corin- the 1:23 (Doch wij prediken Chris tus, de Gekruisigde). Tn zijn nieuwe standplaats ontvielen hem kort na elkaar zijn slechts enke le weken oude zoontje en zijn jeugdi ge vrouw, een dochter van ds. J. I- Petersen te Heemse. Hij hertrouwde met mejuffrouw Helena Gerritdina Hurink, geboren op 15 mei 1850 te Stad-Hardenberg. Ds. Goris verwiselde in 1884 Vrooms hoop voor Niezijl, waar hij ook maar Vit jaar is geweest. Daar werden die korte tijd ruim 50 volwassenen gedoopt. Dat stemde gemeente voorganger dankbaar. Het was ech ter ook in Niezijl, waar het echtpaar Goris-Hurink zwaar werd getroffen. In één nacht overleden zijn twee kin deren aan kroep. Op 27 september 1885 wordt ds. Go ris predikant in Holten. Als bevesti- tiger trad op ds. J. Slager (1839- 1908). van Njjverdal. Ruim twee jaar is 'hij hier' werkzaam geweest. Na- ■j t, iVft. ju,n 1 18.87 nog vopr een be roep naai- Coevorden" had" bedankt, ging hij eind 1887 voor de tweede maal naar Vroomshoop. Vervolgens „stond" hij nog in De Klim (1903) en Bergentheim (1909). In laatstgenoemd dorp stierf zijn tweede vrouw. Ds. Goris werd in mei 1922 emeritaat verleend Nog drie jaar verrichtte hij hulpdiensten in Vriezenveen Op 15 juni 1933 overleed hij te Ommen, waar hij zich metterwoon had geves tigd. De teraardebestelling vond plaats te Hardenberg. Het bovenstaande bevat ook een aan tal feiten, waarachter diep menselijk leed schuil gaat. De opdracht voor ds. Goris om o.a. hen. die verkeren in moeite of tegenspoed, in ziekte of stervensnood, bij te staan en te vertroosten met God? Woord, zal dan ook niet gemakkelijk zijn ge weest. HILVERSUM. W. OTTEN In januari kon .en nog maar en kele schuchter tekenen van een na derend voorjaar signaleren. In fe bruari en maart kwamen er geleide lijk meer maar in april worden er zoveel, dat 't niet mee: houden. Knop- trek- len- Het is weer knikkertijd. DEVENTER Schouwburg, Grote Kerkhof, telef. 11500. Donderdag 12 april, aanvang 20 u. Seth Gaaikema - Elf Verdwazingen. Vrijdag 13 april, aanvang 20 u. Moe der Courage en haar kinderen. To neelgroep Theater. Dinsdag 17 april, aanvang 20 u. 'T Sint Juttemisbal, Zuidelijk Toneel Globe, blijspel. Woensdag 18 april, aanvang 20 u. Herman van Veen. schilders, 10-18 E.D.B. Theater, 13615. Smedenstraat, telef. Donderdag t.e.m. woensdag 18 april Liefdestechniek in de perfectie, 18 jr. Vrijdag 13, Zondag 14 april, navst. Arizona Colt keert terug, 18 jr. Za, zo. en woensdag 18 april matinee: Sandokan, de tijger van Ceylon, a.l. Aanvangstijden: werkdagen 20 u.; vrij. 21-23.30 u.; za. 14-18.30 en 21- 23.30 u. Cinema, Lange Bisschopstraat, telef. 11100. Donderdag 12 t.e.m. woensdag 18 april Turks fruits met muziek van Ragier van Otterloo, 18 jr. Vrijdag 13/zaterdag 14 april nvst.De wilde engelen met Peter Fonda en Nancy Sinatra e.a., 18 jr. Zaterdag 14, zo. 15 en wo. 18 april Kom van dat dak af met de drie stoo ges, a.l. Aanvangstijden; werkdagen 20 u. Vrij. 20-24 u. Za. 14-18.45. 21.15 en 24 u. Zo. 14, 16, 18.45 en 21.15 u. Wo. 14, 20 u. Luxor, Brink, telef. 18662. Donderdag 12t.e.m. dinsdag 17 april De vier vuisten van de duivel, 14 jr. Woensdag 18 april cyclusvoorstelling The go between, bekroond met de gouden palm, 14 jr. Zo. 15, ma. 16, di. 17 en wo. 18 april, matin.ee: de echte Pippi Langkous, a.l. Aanvangstijden: werkd. 20 u. Za. 18.30 en 21 u. Zo. 14, 16, 18.30 en 21u. Ma. 14 en 20 u. Di. 14 en 20 u. Wo, 14 en 20 u. Openbare leeszaal. Brink, tel. 13506. Tot en met 21 april Marrie de Weerdt- Mulder, wandkleden. Openingstijden: dagelijks 14-18 u. Vrij. 14-18 en 19-21 u. Zo, gesloten. Goetiek De Rozftnenkorf, Assenstraat 4, telef. 11848. Tot 3 mei Jan Warnaar keramiek. Openingstijden: dagelijks 14-18 u. Vrij. 14-18 en 19-21 u. Zo. gesloten. Galerij Lenten. Weerdsweg 9-11. Ep- se telef. 21815. Voorjaarstentoonstelling Nieuwe aan winsten, impressionisten, grafici enz. Openingstijden: di. t.e.m u. Zo. 14-17 u. Trog-Art, Hofstraat 2. Bart Boumans tekeningen, tiksels en grafieken. Openingstijden: di. t.e.m. za. 13.30- 17.30 u. Vrij. 13.30-17.30 en 19-21 u. Galerie Fermate, Heerderweg 29, Epe. telef 05780-4053. Dirk Annokee e.a. plastiek, penteke ningen enz. tot 24 april. Museum De Waag, Brink, tel. 14556. Antieke fietsen, zilver, aardewerk en antieke keukens. Openingstijden: di. t.m. za, 10-12.30 en 14-17 u. Museum de drie haringen, Brink, te lef. 14556. Antiek speelgoed en antieke kostuums Openingstijden: di. t.e.m. za. 10- 12.30 en 14-17 u. Museum voor mechanisch speelgoed, Noordenbergstraat 9, telef. 19739. Openingstijden: di. t.e.m. za 10- 12.30 en 14-17 u. Zo. 14-17 u. Atheneum bibliotheek, Klooster 3, te lef. 16512. Openingstijden: ma. t.e.m. vrij. 13- 17.30 u. Di. 8.30-12 u Jazz café, Brink 30, telef 11637. Vrijdag 13 april Hot Club '73. Literair café. Brink 30. telef. 11637. 17 april 20-23 u. Annemarie Streppel. Sociëteit voor alleenstaanden. Diverse activiteiten. Inlichtingen mevrouw Voorby of mej Peelers te lef. 21411. Weekendroosfer van tandartsen 14- 15 april; J. L. van dijk, Achter de Muren (Zandpoort) 9, telef. 19133 Wijkgcbouw aan Vlotenlaan. Zaterdag 14 april Arno ruilbeurs 2-6 Hotel Royal. Vrijdag 13 april vergaodering. Zó kunnen ze best verschijnen aan uw paasdis. Het jongetje draagt een uni-pantalon met ge ruite omslagen en een bijpas send jasje met ritssluiting en contrasterende zakken. Het meisje is gekleed in een over- gooier van dezelfde combinatie met daaronder het populaire T- shirtje. Rusland is het enige land ter wereld, waar het protestantisme voorname lijk door de baptisten vertegenwoor digd is: de Unie van evangeliechris tenen en baptisten is „de" Protes tantse Kerk van Rusland. In de loop der jaren hebben kleinere groeperin gen zoals pinksterchristenen, menno nieten en lutheranen zich gedeeltelijk bij de unie aangesloten. Over de ev. geliechristenen em de. baptisten,„^ge loofsgemeenschappen die in tegen stelling tot de andere op russische bo dem ontstaan en uit rus; Ische geloofs beleving voortgesproten zijn, in on langs een boek, „Protestanten in Rusland", verschenen, van de hand van dr. J. A. Hebly. Hun geschiede nis vanaf de Tsarentijd tot heden vindt men daarin beschreven. De on dertitel, „De honderdjarige weg van strijd en lijden" is niet overdreven, want de strijd en het lijden worden ook de protestanten in 't huidige Rus land niet bespaard. Niet alleen is de unie door de over heid een bestuursvorm opgelegd die in strijd is met de baptisten princi pes, maar ook moest de unieraad, evenals de orthodoxe bisschoppensy node, op geheime instructie van de raad voor godsdienstzaken in 1961 een aantal maatregelen nemen, die tegen het belang van de kerk waren: heffing en samenvoeging van gemeen ten, verwijdering van al te actieve voorgangers, beperking van de evan gelisatie-activiteit, beperking van het dopen van jongeren tussen 18 en 30 jaar, geen toelating van kinderen in de leerplichtige leeftijd tot de kerk diensten. Een deel van de gelovigen kwam wegens deze maatregelen tegen de unieraad in verzet en vormde een eigen organisati met de naam inicia- tivniki (initiatiefnemers). Zij leiden een illegaal bestaan, daar hun meenten niet geregistreerd zijn overigens ook met een groot aantal gemeenten van de officiële unie het geval is. (De plaatselijke autoritei ten weigeren n.l. in zeer vele ge vallen een gemeente te registreren, ook al voldoet ze aan alle voorwaar den voor registratie, omdat de betrok ken ambtenaren bij de regering een slechte beurt maken als het religieuze leven in hun district toe in plaats van afneemt. Tegen de niet-geregistreerden kan me onder dekking van de wet optreden. Vooral de iniciativniki vormen het Oes Volkien, Joar- Varossieau: Do. t.e.m. wo: Huwelijksnacht rap port, 18 jr. Aanvangstijden: Do, vr„ ma. tot en met wo.: 2.30 en 8 u. Zat.: 6.45 en 9 u. Zon.: 4.45, 6.45 en 9 u. Zat.: Erotische avonturen van Fanny Hill, 18 jr. Aanvangstijden: 23.15 u. Zon.: Koning der Vikingen, 14 jr. Aanvangstijden; 2.30 u. Palace: Do. t.e.m.: De dolle dwaze waag halzen, a.l. Aanvangstijden: Do., vr., ma. tot en met wo.: 2.30, 6.45 en 9.15 u. Zat.: 6.45 ert 9.15 u. Zon: 2.15, 4.30, 6.45 en 9.15 u. mikpunt van zulk optreden. Zij wor den dikwijls tot een aantal jaren dwangarbeid of gevangenisstraf ver oordeeld. zonder dat de staat tijdens hun afwezigheid voor hun vaak gro te gezinnen zorgt. Dat doen de ge loofsgenoten, met grote opofferingen, want al deze mensen behoren tot de klassen met lage inkomensf^FïSijüen- de christenen komen niefv'oör hoger a gesalariseerde betrekkingjen.Eim-.aan- merking. Vaak blijft het niet bij wettig optre den tegen christenen wegens wetsover treding: meermalen wordt er wille keurig en ontwettig ehandeld. Zo wor den b.v. kinderen weggevoerd en in staatskindertehuizen geplaatst of wordt medische behandeling aan ge vangenen onthouden en ook worden soms diensten van officieel geregi streerde gemeenten door politie- of partijfunctionarissen verstoord, zoals kort geleden een gemeente in een protestschrijven aan de regering meedeelde. Verleden jaar zomer is zelfs een dienstplichtige, wiens levend geloof grote indruk op zn kameraden maak te, door een speciaal daarvoor gé- zonden partijafvaardiging gemarteld en vermoord, toen hij zijn geloof niet wilde opgeven. Dit exces hangt sa men met het parool, dat het Rode Le ger van alle „godsdienstige vooroor delen" gezuiverd moet worden, maar het is kenmerkend voor de verbeten vijandschap van het regiem tegen godsdienst en gelovigen. De iniciativniki drukken in een eigen geheime drukkerij behalve bijbels en gezangboeken hun „Broederblad' het „Bulletin van de raad van ver wanten van gevangen baptisten". De ze raad, die zoals de naam zegt. de verwanten van de om hun geloof ge vangen gezette iniciativniki-baptisten vertegenwoordigt, neemt in zijn bulle tin naast teksten van verzoekschrif ten aan de regering en berichten van veraf en dichtbij (zoals dat over de moord op de jonge soldaat) de por tretten en alle gegevens over de ge vangenen op Deze bulletins, die ook het westen bereiken, zijn zeer betrouwbaar. Het „Broederblad" is het oudste voor beeld van de zg. samisdat, h eigen gelegenheid vermenigvuldigen en verspreiden van geschriften. Dit initiatief werd snel door andere oppo sitiegroepen overgenomen, zodat er nu een uitgebreide ondergrondse uit geversactiviteit in de hele Sovjetunie is. Daardoor ontstaat er ook contact tussen de diverse illegale groepn: de „Kroniek der Dagelijkse Gebeurtenis sen" van de intellectuele oppositie groep blijkt goed op de hoogte van wat er zich in de kerkelijke opposi tie afspeelt. (Hervormd Persbureau) In het eerste kwartaal van 1973 is het kader van de actie „Heel Viet nam- (giro 777, Den Haag) van acht samenwerkende organisaties in land inmiddels een bedrag van twee miljoen gulden binnen gekomen. Via de vier algemene en de vier (inter) kerkelijke instellingen en hun inter nationale contacten heeft dit geld bestemming in Indochina gekregen. In Noord-Vietnam worden met „Heel Vietnam"-geld een kinderzieken huis, een landbouwschool, een pro ject voor dove kinderen en een pro ject voor geprepareerde woningen gesteund. In Zuid-Vietnam wordt voedselhulp geboden in vluchtelingen kampen, medische hulp in centra voor mensen die ledematen missen en medisch-sociale hulp voor bevolkings groepen die in zeer moeilijke omstan digheden leven. Voorts wordt bijge dragen aan de bouw v.e. zieken huis in het gebied van de voorlopige revolutionaire regering in ZuicT-Viet- nam. worden onderwijsprojecten in wordt ook medische hulp gegeven in gebieden onder controle van bevrij dingsbewegingen. Er zijn besprekingen gevoerd in Ha noi en Saigon, waarbij vertegenwoor digers waren betrokken van Caritas ïnternationalis (r.k.), het Internatio nale Rode Kruis, de Verenigde Na ties en de Wereldraad van kerken. Steeds weer bleek de behoefte aan steun onvoorstelbaar groot en hulp zeer welkom. Het gereformeerd en het hervormd werelddiakonaat, de stichting Oecu menische Hulp, Mensen in Nood - Ca ritas Neerlandica, Novib, Rode Kruis, Ned. Comité Unicef en Unesco cen trum Nederland zetten daarom de actie voort „voor geen enkel regiem maar voor alle slachtoffers", zoals in 'n gezamenlijke folder staat waarin „Heel Vietnam" een beroep doet op „Heel Nederland" om nog meer hulpverlening mogelijk te maken. (Hervormd Persbureau). Alles barst i pen zwellen en springen opej vogels keren terug (en heus leen de eerste zwaluwen, die de te moeten brengen), insektc uit hun schuilhoeken te voorschijn, waar ze als larve, pop of in volwas sen stadium de winter hebben door gebracht. Men komt ogen en niet te vergeten oren te kort om alles te kun nen registreren. Het is uitermate boeiend om van die verschijnselen korte notities te maken. Een soort natuurdagboek, dat later bij herlezen weer allerlei fijne ervaringen voor de geest roept. Men kan dan ook, na een aantal jaren, vergelijkingen ma ken. Daarbij blijkt dat, afhankelijk van vorst en sneeuwval er vooral vroeg in het voorjaa- grote verschil len kunnen optreden van het ene jaar op het andere. Maar zo in de loop van april worden ontstane achterstan den vrij snel ingehaald. Meestal in de eerste week van april komen d - zwaluwen terug. Gewoon lijk eerst de boerenzwaluw met zijn oranje keeltje en diepgevorkte staart. Een weekje later de huiszwaluw met zijn witte stuit. Pas tegen Koningin nedag komen de gierzwaluwen, die dan vooral boven de steden, meestal hoog in de lucht, rondzwieren en hun typische hoge kreetjes laten weer klinken. De meeste blijven hier slechts tot eind juli. Een maand of drie dus, waarin ze kans zien ergens onder de dakpannen .en nest .e bouwen, eie ren uit te broeden, jongen groot te brengen. Het zijn geen echte zwalu wen, maar ze lijken er alleen uiter lijk wat op. De eerste visdiefjes, die men vroeger wel zeezwaluwen noem de, arriveren gewoonlijk al begin april. Dan zien we vaak al eenden met jongen rondzwei men. Pas be gin mei plegen de fraaie wielewalen aan te komen en nog een heel rijtje kleine zangers van bos en rietland. Maar de eerste nachtegaienzang is gewoonlijk al half april te horen. Om streeks die tijd roept ook de koekoek weer. Hopelijk staat dan ook hier of daar een van onze laatste ooie vaars op zijn nest te klepperen. In 1972 bijna driekwart mij. In -1072 is door de tegen de 8.'(fóo deelnemers aan de „X-Y"-beweging V9SG vrijwillig persoonlijk bijpassen wat de regering inzake ontwikkelings samenwerking beneden bepaalde nor men blijft in totaal bijna driekwart miljoen gulden opgebracht. Van dit geld ging ca. een half mil joen naar uitvoerders van initiatie ven in zowel het arme als het rijke deel van de wereld, die gericht zijn op ontwikkeling als een bevrijdings proces, om meer gestalte te kunnen geven aan politieke, economische en sociale gerechtigheid. Verder werd. evenals 'n jaar eerder onder meer f 75.000,— bestemd voor het speciale fonds van 't programma ter bestrijding van racisme van de Wereldraad van kerken. Binnen de X-Y-beweg:ng wordt overwogen een campagne van de actie „Betaald Ant woord" binnen de kerken in Neder land ten gunste van dit fonds te gaan steunen. Uiteenlopend ontwikkelings- en hulp werk in Afrika, Azië en Latijns Ame rika kreeg bedragen van f 20.000, evenals de stichting voor onderzoek van de multi-nationale ondernemin gen in Nederland. Tijdens de derde wereldhandelsconferentie in Santiago werd het Unctad-secretariaat 10 000 dollar aangeboden. Een bedrag van ruim f 100 000.— werd bestemd voo-^ ontwikkelingswerk in Nederland zelf Voor onmiddellijke bijstand in Viet nam werd f 25 000.— overgedragen aan het Medisch Comité Nederland- Vietnam, giro 10 90 400, Amsterdam Aan de „X Y -beweging, die organi satorisch bij de Novib gehuisvest is. werken o.a. mee het interkerkelijk vredesberaad IKV en de werkgroep kerk en ontwikkelingssamenwerking van de Raad van Kerken in Neder land. (Hervormd Persbureau) Grote solidariteit tussen geestelijken en leken ontstond n.a.v. de processen in resp. 1970 en 1971 tegen enige pi ïesters, die kinderen op de eerste communie hadden voorbereid. Door deze processen kwam de principiële kwestie van het godsdienstonder wijs aan de orde, dat in de Sovjet unie verboden is, zeker in georgani seerde vorm. Vooral bij het proces tegen de priester Zdebskis in nov. 1971 kwamen de standpunten zeer duidelijk naar voren. Bij het gerechts gebouw trad de politie gewelddadig op tegen de honderden mensen die zich daar verzameld hadden. De veroordeling van de priesters re- ??nnnr?e*Kr\n]aart 1972 in een do°r 17.000 katholieken ondertekende pro testbrief aan resp. Breznjew en de secretaris-generaal van de NV Wald- heim. Moskou reageerde door twee leden van de commissie voor gods- dienstzaken naar het Litouwse episcopaat te zenden. De bisschoppen deden daarop een herderlijk schrij ven uitgaan, waarin zij hun afkeuring uitspraken over het „onverantwoorde lijk gedrag" van zekere priesters en leken en waarschuwden voor ver deeldheid in de kerk. Een deel van de geestelijken heeft geweigerd, dit ken nelijk onder overheidsdruk tot stand gekomen herderlijk schrijven vanaf kansel voor te lezen. Enige Litouw se priesters hebben kort geleden in een zelf uitgegeven brief, die ook in het westen ontvangen is, zeer scherpe op het schrijven van de bisschoppen gereageerd. Door deze ontwikkeling dreigt in Li touwen, evenals in Rusland zelf en :n sommige andere communistische landen, een kloof te ontstaan tussen de kerkleiding enerzijds en de lagere geestelijkheid en de gelovigen ander zijds. Dit kan op langere termijn ook hier de eenheid ondermijnen en tot de vorming van een kerkelijke illegaliteit" leiden. (Hervormd Persbureau). ABORTUS (II) Pater J. Koon man (52) oud-verzetsman op zijn 27- ste jaar gehoor gegeven aan een late priesterroeping, voert een actie voor de ongeboren kinderen van meisjes en vrouwen, die er over denken zich te laten aborteren. Een. vurige oproep onder de kop „In Gods Naam wie helpt" verscheen als advertentie op de voorpagina van vele dagbladen. Pater Koopman doet daarin een be roep op ouders die bereid zijn op '^gsqeci.^jiiB hmfc gftfqfefso v er 1 u i feu; ',»-r delijk de zerg op zich te nemen van zo'n kindje dat anders niet. geboren zou zijn. Hij roept aanstaande moe ders, gehuwd of ongehuwd, op te kie zen voor het leven en de toekomst en n:et voor de dood en de verwoesting. Er zijn genoeg ouders die u van har te willen helpen, schrijft de pater. Hij vertelt erover aan de Telegraaf: „Ik begon deze actie nadaf ik drie con crete gevallen had mei a.s. moeders die uit pui aan abortus dachtc-n. Nu meer dan driehonderd mensen die willen he'^rn aakt van wanhoop Nieuw uit Frankrijk: verruk kelijke kinderkleding, de kinde- ren „op het lijf' ontworpen. De vrolijke en kleurig gedessineer de Absorba-collectie 1973. Er zijn heerlijk soepele stoffen verwerkt zodat kinderen zich er gemakkelijk in kunnen bewe gen. Daarbij ook nog ijzer sterk en makkelijk te onderhouden, met een goede blijvende pas vorm. Praktisch zijn bovendien de 5 cm brede zomen en galgjes met 5 cm extra om uit te leggen Deze tuinbroek doet het uitste kend in combinatie met het po pulaire T-shirt, die qua kleur stelling geraffineerd op elkaar zijn afgestemd. Nieuw zijn de lichtend-czomerse kleuren zoals meloen, bosbensen-blauw, ci troen en menthol-groen.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1973 | | pagina 5