Ds. R. J. van der Veen hield een
indrukwekkende rede op
classicale Zendingsdag in Holten
HEBT U PROBLEMEN P
GOUDEN INSIGNE VOOR
A. KRIKKINK
Spar geeft ons land
12 hectare
i
V ergadering Plattelandsvrouwen
Kom naar het Maatschappelijk werk!
Ds. Jan Schuurman
Sfe WAAR GAAN WE HEEN?
Stichting Soc. Cultureelwerk
ontplooit al vele activiteiten
DIRECTEUR
BENOEMD
Bezichtiging kamer
bejaardencentrum
Vrijdag 9 maart 1973
In een goed gevuld Irene, waarin jongeren en ouderen uit de
hele classis Deventer aanwezig waren, gaf ds. Van Hartingsveld.
de voorzitter van de classicale zendingscommissie, na een kort
openingswoord al spoedig het woord aan de gereformeerde pre
dikant ds. -R J. van der Veen, de secretaris van de Nederlandse
-zendingsraad, om te spreken over het onderwerp „Modellen van
Zending vandaag".
Hij bepaalde zijn gehoor eerst bij
een verpleegster, die alléén in de
oerwouden van Suriname woont en
•overdag de zieken helpt, die naar
haar huis aan de rivier komen en in
de eenzame avonduren de bijbel ver
taalt in de taal der Bosnegers. Dat
is het oude vertrouwde zendingsmo
del, waarvoor de gemeenten veel ge
offerd hebben. En dat komt nog
voor!
Maar door Gods zegen op het zen
dingswerk is de situatie heel anders
geworden. Overal zijn jonge kerken
ontstaan, die aanvankelijk nog als
dochter-kerken leefden in de verhou
ding tot de kerken in het westen,
maar thans als zelfstandige zuster
kerken. De tijd van het éénrichtings
verkeer, waarin zij de ontvangenden
waren en wij de gevenden, is voor
bij. De kerk van Oost-Java bijvoor
beeld is in de loop van nog geen tien
jaar verdubbeld in ledental, terwijl
de kerken in West-Europa achteruit
gaan. Wie is dan de geestelijk meer
dere wanneer er zulk een wervende
kracht uitgaat van de kerk van Oost-
Java? Een nieuw model van zen
ding is dat wij deze Oostjavaanse
kerken helpen bij het opleiden van de
voorgangers, die er voor de vele
nieuwe gemeenten nodig zijn. Maar
door Gods zegen op het zendings
werk is het zo geworden, dat de ker
ken van Oost en West, van Noord en
Zuid, samen leven in een ^iet-chris
telijke wereld en élkander hebben bij
te staan in hun gezamenlijke dienst
aan het evangelie.
Een modern model van zending is
bijvoorbeeld ook de industrie-predi
kant. Het zou bijvoorbeeld van be
lang zijn, dat de industrie-predi
kanten, die bij de Hoogovens werk
zaam zijn en die zich in het huidige
conflict nadrukkelijk uitgesproken
hebben voor een rechtvaardiger in
komensverdeling. eens een tijdlang
op bezoek gingen bij hun Japanse
collega, die door de Japanse kerk
ni.et betaald kan worden, maar die
als taxi-chauffeur in zijn levenson
derhoud voorziet en in zijn auto én ge
durende de wachttijden contacten
legt met directie en arbeiders en door
deze wijze van werken veel wist te
bereiken, terwijl het anderzijds van
betekenis zou zijn wanneer die Ja
panse collega eens kennis kwam ne
men van het werk van de industrie
predikanten bij de Hoogovens.
Een ander nieuw model van zen
ding is bijvoorbeeld dat de Hervorm
de Kerk in Nederland Dr. Vissers' 't
Hooft in deze tijd afstond aan de We
reldraad van Kerken om leiding te ge
ven aan de bezinning op de roeping-
taak, die de kerken vanwege Jezus
Christus in onze wereld van vandaag
hebben. En hetzelfde zou gezegd
kunnen worden van Dr. Van de Heu
vel, die de Hervormde Kerk juist
weer teruggeroepen heeft. Bij deze
bezinning op de roeping en taak, die
de kerken van Christus' wegen in
deze wereld hebben is keuze bij po
litieke en maatschappelijke vraag
stukken onvermijdelijk omdat, het
voor de kerken in de derde wereld
onvoorstelbaar is, dat wij berusten
in een politiek en economisch sys
teem, dat in feite een voortdurende
uitbreiding van de arme landen dooi
de rijke landen betekent.
De kerken in de derde wereld zijn bij
deze economische en politieke vra
gen vanzelfsprekend en nadrukkelijk
betrokken. Bij een bespreking met
de weduwe van Martin Luther King
over de emancipatie van de negers in
Amerika, ontmoette ds. v.d. Veen
bijvoorbeeld een zwarte professor in
de politicologie, die tevens leider van
een verzetsbeweging in de Portugese
kolonieën én voorganger in een Me
thodistengemeente is.
De roeping der kerken in onze
tijd, aldus Ds. v.d. Veen en hierbij
greep hij terug op het Schriftgedeel
te, dat ds. Van Hartingsveld bij het
begin van de bijeenkomst gelezen
had wordt vertolkt door Paulus
in Efeze 5 12: „Neemt geen deel
aan de onvruchtbare werken der
duisternis (uitbuiting, discrimina
maar ontmaskert ze veeleer, want
het is zelfs schandelrk om te noe
men (martelingen, concentratiekam
pen, hongerloon) wat heimelijk door
hen wordt verricht.
Het grote gevaar is er dat de
kerk te lang aarzelt en zolang wacht
met spreken, zoals het bij de ver
schrikkelijke dingen, die in Ierland
gebeuren, gegaan is, dat zij niet
meer spreken kan, omdat zij door
haar langdurig zwijgen zo weinig
vertrouwen meer heeft, dat haar spre
ken zinloos is geworden.
Daarom komt tot ons allen de ver
maning van Paulus uit de Efeze-
bri.ef „Ontwaakt gij die slaapt en sta
op uit de doden en Christus zal over
u lichten".
Na de koffiepauze werden vele vra
gen gesteld o.a. de vraag:
Hoe dat samen kon gaan: leider van
een verzetsbeweging en voorganger
van een christelijke gemeente. Ds
d. Veen verwees in zijn antwoord
naar de predikant uit Winterswijk die
in de bezettingsjaren onder de naam
Frits de Zwerver" veel verzetswerk
gedaan heeft en memoreerde, dat on
ze knokploegen in de bezettingstijd
door de Duitsers ook communistisch
beïnvloede terroristen werden
noemd, zoals de Portugezen nu de
verzetsbewegingen in hun koloniën
noemen.
Het was omstreeks half elf toen ds.
v. Hartingsveld de spreker ds. v.d.
Veen namens allen hartelijk dankte
voor zijn boeiend en indringen betoog
en de vergadering met dankgebed
sloot.
Ter introduktie van het maatschappelijk werk in Holten, dat met
de komst van de heer F. W. Kraaijeveld per 1 maart jl. weer begon,
een kleine uiteenzetting over wat hij als zijn taak ziet en het doel
van zijn werken.
Er zijn uiteraard vele definities van het begrip maatschappelijk
werk. Er zijn korte, lange veelzeggende, nietszeggende etc. De
definitie die de heer Kraaijeveld graag gebruikt is: „Mensen hel
pen zichzelf te helpen".
Mensen kunnen in hun leven I
voor vele, soms onoplosbaar j
lijkende problemen komen te
staan. De situatie blijft maar j
voortduren en een uitweg lijkt i
niet mogelijk. Maar al te vaak
gebeurt het dat mensen zich bij j stemming vragen voor kontakten met
de situatie neerleggen en ermee!
„leren leven". Er is immers
toch geen oplossing voor te vin
den
De aard van die problemen in het
leven van alledag is per mens en ge
zin heel verschillend. De één kampt
met ziekte of invaliditeit, de ander
kan het probleem van het overal al
leen voorstaan niet aan. Weer 'n an-j
der denkt uitgekeken te zijn op het
huwelijk, leeft in een sleur. Er zijn
problemen rond eenzaamheid, het ou-
der worden, opvoeding, geloof, finan-
ciën, huisvesting, de beleving van j
sexualiteit enz. enz. Mensen lijken j
vaak uitgepraat met zichzelf, de an-
der en De Ander.
Dit laatste is ook een stukje uit een j
definitie van wat maatschappelijk)
werk nu eigenlijk is: „De mens te li
ren leven in harmonie met zichzelf,
de ander, 't andere (zijn situatie) en
De Ander (zijn geloofsbeleving).
En de maatschappelijk werker is er
dan om te luisteren naar die gevari
eerde problemen. Hij wil proberen
samen met die man of vrouw of het
gezin uit de problemen te komen of
ze althans de weg te wijzen naar een
mogelijke oplossing. Een oplossing
die ze dan zelf kunnen gaan uitvoe
ren. Uiteraard is maatschappelijk
werk geen tovenarij. Er bestaat geen
pasklare oplossing oor ieder pro
bleem. De gesprekken met de maat
schappelijk werker kunnen soms een
hele tijd vergen voor duidelijk wordt
waar precies de schoen wringt. Het
kan ook gebeuren dat de maatschap
pelijk werker, die zoals gezegd geen
tovenaar is, zelf ook geen oplossing
weet. Hij kan te maken krijgen met
iets wat buiten zijn vakterrein valt,
zoals psychiatrische stoornissen, re
ligieuze problematiek e.d.
Voor dat soort problemen verwijst hij
de persoon in kwestie naar de vak
man, in deze gevallen de psychiater,
huisarts, dominee of pastoor. Derge
lijke verwijzingen komen over-en-
weer in het maatschappelijk werk
veel voor. Een goede samenwerking
met deze vakmensen is dan ook nood
zaak voor de maatschappelijk wer
ker.
Zo ziet u dat de maatschappelijk
werker heel wat op zijn tafel kan krij
gen. Dat geeft hem uiteraard een
grote verantwoordelijkheid ten opzich
te van de mensen die bij hem komen
met hun problemen en vragen.
Een van de belangrijkste voorwaar
den voor het goed samenwerken is
wel de geheimhoudingsplicht van de
maatschappelijk werker. Niets van
wat besproken wordt met de maat
schappelijk werker wordt met ande
re personen of instanties doorgepraat
tenzij dit moet en kan gebeuren na
toestemming van cfe beti-okkène(n)
Daarnaast volgen'd' uit dit princi
pe doet de maatschappelijk, wer
ker niets buiten medeweten van de
betrokkene(ri) om. Hij zal altijd toe-
anderen en de wensen van de betrok-
kene(n) respekteren.
Dat geldt trouwens ook voor de
mogelijke oplossing van problemen.
Ook hierin wordt de wens van de kli-
ent, zoals we mensen noemen die
hulp krijgen van het maatschappelijk
werk, gerespekteerd. Niemand krijgt
een pasklare oplossing opgedrongen.
De vrijwilligheid van het komen naar
het maatschappelijk werk duurt tot
en met de afsluiting van het kontakt.
De maatschappelijk werker tenslot
te is iemand die met een grote be
langstelling voor mensen en hun pro
blemen opgeleid wordt om met als
basis die belangstelling vakkundig te
helpen zoeken naar oplossingen van
problemen. Hij wordt vier jaar lang
geschoold om zijn werk te gaan doen
aan een sociale akademie waar hij
naast gesprekstechnieken allerJ.
leerstof meekrijgt die hem 'n beter
'begrip voor de mens in zijn situatie
kunnen geven. Routine kan zijn werk
nooit worden, ieder mens is verschil
lend en weer even boeiend als de vo
rige.
Hopelijk is u na deze toch wel wat
lange uiteenzetting duidelijk wat de
maatschappelijk werker te bieden
heeft. Weet u nog niet of u ook met
uw probleem bij hem terecht kunt,
bel dan eens op of kom op 't spreek
uur in het Groene Kruisgebouw, ie
dere werkdag van 9-10.30 uur en
maandagavond van 7-8 u. (tel. 1436
Ook andere afspraken zijn mogelijk
voor hen die dan niet kunnen. De
heer Kraaijeveld is graag bereid met
ieder die dat wenselijk of nodig vindt
te praten. Dus: Hebt u problemen?'
Kom naar het maatschappelijk werk
De stichting Sociaal Cultureel werk, die in 1971 in Holten is op
gericht, ontplooit reeds verschillende activiteiten. Het werk is door
het stichtingsbestuur zodanig enthousiast aangepakt, dat reeds
meerdere onderdelen ervan als succesvol kunnen worden be
stempeld.
Dit is vooral te danken aan de volle medewerking die het be
stuur steeds kreeg en nog krijgt van het gemeentebestuur
en de mensen van de dienst Gemeentewerken.
Tot directeur van het over enkele
maanden te openen Bejaardencen
trum „Diessenplas" is benoemd de
Keer O. Dupón ïe ftoderi (Dr.). De hr.
Dupon die thans werkzaam is als di
recteur van de Stichting Centrale
voor Pleeggezinnen Noord Neder
land, hoopt 1 mei a.s. in dienst te
treden. Hij is 51 jaar, gehuwd, heeft
2 kinderen en is belijdend lid van de
Ned. Herv. Kerk.
De heer A. Krikkink, Raalter-
weg N 56 werd een dezer dagen
thuis gehuldigd en onderschei
den met 't gouden insigne voor
25 jaar lid van de Ned. Chr.
Bond van Werknemers in de
Hout- en Bouwnijverheid.
Het insigne werd hem opge
speld door districthestuurder
J. G. H. Kolfoort te Almelo in
tegenwoordigheid van het vol
tallig bestuur van de plaatse
lijke Chr. Besturenbond. De
heer P. F. van Doorn, penn. van
de afdeling bood de heer Krik
kink een boékenbon aan en hij
offreerde mevrouw Krikkink
bloemen.
In aansluiting op mijn inmiddels ook in het centraal weekblad
voor de gereformeerde kerken in Nederland geplaatste artikelen
over het ontstaan van de gereformeerde kerk in Holten, wil ik
thans aandacht besteden aan DS. JAN SCHUURMAN, de eerste
predikant van de afgescheiden gemeente in het dorp.
Summiere gegevens over de predikant
De necrologie van predikanten der
gereformeerde kerken sedert 1834
vermeldt over Schuurman slechts het
volgende: „Geboren 1819 Dalfsen-
Nieuwleusen 1844, Holten 1846, De
venter 1859, Kockengen 1861, Zwarte-
waal 1867, Terwispel (thans Tijnje)
1877, emeritus 1884 overleden 1887
Ds. Schuurman werd in augustus
1846 in Holten in het ambt bevestigd
door ds. A. H. Veenhuizen van
sen. Op 20 februari 1859 verwisselde
de heer Schuurman Holten voor De
venter. Bij gebreke van informaties
andere dan de reeds genoemde
over zijn ambtelijke arbeid in Hol
ten en elders heb ik de toevlucht ge
nomen tot het vergaren van een aan
tal persoonlijke gegevens.
Inlichtingen over de persoon
Jan Schuurman de noordelijke
woonte getrouw noemde hij zich Jan
Jans (zoon) Schuurman kwam ter
wereld op 26 ma#rt .1819 te .Oostwold
in de gemeente Midwolda (Óld-
arnbt). Zijn ouders Jan Hindriks
(zoon) Schuurman, geb. omstreeks
1785, en Hiltje Jans (dochter) Meij
er, vonden een bestaan in de kleer
makerij, gevestigd in hun huis Oost
wold nr. 29.
Ds. Schuurman is tweemaal gehuwd
geweest. Op 27 december 1847 trouw
de hij in Holten met Hendrika Maria
Karkemeijer, geboren op 25 oktober
1828 aldaar uit het huwelijk van de
rond 1788 ter wereld gekomen Jan
Willem Karkemeijer en Janna Mui-
Het lokaaltje aan de Iloffesstraat,
waar voorheen de Christelijke kleu
terschool was gevestigd, werd door
de gemeente aan de stichting ver
huurd als clubgebouw. „Het Kolnus"
zoals dit gebouwtje werd gedoopt
is reeds voor velen een begrip ge
worden. Dagelijks zijn er in het Kol
nus jeugdclubs onder leiding van ver-
schillende vrijwilligers bezig met han
denarbeid e.d. Uitbreiding hiervan is
voor enige leeftijdsgroepen nog moge
lijk.
Drie morgens per week wordt door
jeugdleidster Christien Kouwenberg
en mevr. van Witzenburg leiding ge
geven aan een peuter speelzaal. De
ze activiteit voorziet in een grote be
hoefte. Een veertigtal meisjes krij
gen balletles die in het Kolnus wordt
gegeven door de balletschool Rama
van der Brink uit Hengelo. Elders in
dit blad vindt u meer hierover.
Ook in Dijkerhoek is de stichting be
gonnen met haar werk. Daar er
Dijkerhoek geen kleuterschool is
het momenteel ook nog niet mogelijk
is de kleuters naar Holten te vervoe
ren en op één van de kleuterscholen
in 't dorp te plaatsen, heeft de stich
ting voorlopig een kleuterklas voor
enige morgens in het gebouw Betha-
Ter gelegenheid van de Nationale Boomfeestdag op 28 maart a.s.
schenkt de Spar 12 hectare bos; één hectare in elke provincie en
in de Flevolpolder.
Sinds 1957 wordt in ons land elk jaar een Nationale Boomfeest
dag gehouden. Op die dag planten tienduizenden kinderen, over
het hele land verspreid, jonge boompjes. In de weken die eraan
voorafgaan, besteden hun onderwijzers en onderwijzeressen veel
aandacht aan bomen en bossen in speciale lessen, waarvoor de
leermiddelen voor een belangrijk deel door de Stichting Nationale
Boomfeestdag worden verstrekt. Naast het „bomengeschenk" heeft
de Spar een grote bijdrage gestort-in het fonds van de stichting,
waaruit de te verstrekken leermiddelen worden gefinancierd.
rsië georganiseerd. Mevr. van Iperen
een gediplomeerd kleuterleidster
doet dit werk.
Daar de stichting met ingang van dit
jaar in aanmerking is gekomen voor
rijks-subsidie zal zeer binnenkort een
hoofd-jeugdleider worden benoemd
Het bestuur heeft, reeds enige adver
tenties geplaatst en hoopt spoedig een
geschikte persoon gevonden te heb
ben. Als zo iemand hier in Holten
woont dan zal ook ander werk, wat
nu nog in voorbereiding is, kunnen
worden aangepakt.
Momenteel is men druk bezig met
het oprichten van een foto hobby club
zowel voor jeugdigen als ouderen.
Zeer binnenkort zult u hierover in ons
blad meer kunnen lezen. Belangstel
lenden dus: Opgelet! Voorts is het de
bedoeling te komen tot de oprichting
van een ruilbeurs, waarvoor momen
teel naar'een enthousiaste vrijwilliger
die dit werk wil gaan leiden, wordt
gezocht.
Het is beslist niet de bedoeling van
de stichting om reeds bestaand werk
te gaan beconcurreren. Daarom zal
voor de ruilbeurs voorlopig het rui
len van postzegels worden uitgeslo
ten, daar er in Holten een goed lunc-
tionerende postzegelclub gestaat.
Er is een goed contact met de mees
te plaatselijke jeugdverenigingen. Een
werkgroep heeft maandelijks een be
spreking met de vertegenwoordigers
van deze organisaties. De stichting
ziet hierin alleen de taak om de ver
enigingen en organisaties, als bijv.
jeugdsociëteiten, waar gewenst advies
en hulp te bieden. Het is beslist niet
de bedoeling deze clubs of sociëteiten
op de een of andere wijze van de
stichting afhankelijk te maken. Iede
re vereniging behoudt natuurlijk zijn
eigen identiteit.
De gemeente heeft de boerderij Beu-
seberg 63 aangekocht die voor hel
werk van de stichting zal worden in
gericht. Maandag a.s. zal over de in
terne verbouwing door de gemeente
raad worden beslist. Het bestuur
hoopt dan zeer binnenkort het be
richt te ontvangen dat ook Gedepu
teerde Staten daarmee accoord gaan.
Op dat moment zal dan het sein op
groen staan om met de inrichting van
de boerderij te beginnen. Dan zal de
stichting Sociaal Cultureel werk de
ze van de gemeente huren en haar
werk zeer aanzienlijk kunnen gaan
uitbreiden. De plannen zijn gereed en
een grote groep jongeren staan klaar
Ier, die een winkel hadden in het
Kerkstraat. Bij de geboorte-aangifte
traden als getuigen op de 68-jarige
heel- en vroedmeester Jasper Sonder-
man (in 1829 brandde zijn apotheek
uit) en de 29 jaren tellende gemeen
te-ontvanger Gerrit Schuitert.
Het bruidspaar Schuurman-Karkern*
ijer werd bij zijn gang naar het bu
reau v. d. burgerlijke stand vergezeld
door de veldwachter Barend Hoe
ve, Iiendrikus Molenkamp en de land
bouwers Gerrit Jan Landeweerd (47
jaar) en Egbert Manenschijn (50
jaar), allen goede bekenden van deze
trouwlustigen. De aanwezigheid van
de laatstgenoemde twee valt te ver
klaren uit het feit, dat zij door de af
gescheidenen tot ouderling waren ge
kozen.
Uit de eerste echtvereniging werden
te Holten twee kinderen geboren, nl.
Johan op 16 december 1848 en Johan
na Willemina op 1 mei 1855. De vader
was bij de aangifte yan de zoon in
gezelschap van Teunis Endeman en
Hendrik Kroeze, terwijl de registra
tie van zijn dochter geschiedde in
het bijzijn van Jan Albert Koopman
en Egbert Mulder.
De predikantsvrouw overleed op 15
augustus 1858, dus op ruim 29-iarige
leeftijd, is de woning Neerdorp 85.
Haar heengaan werd de ambtenaar
van de burgerlijke stand meegedeeld
door de boerwerkers Arend Bolink
(72 jaar) en Hermannus Selhorst (34
jaar).
Karkemeijer en het Stamshuys. Een
broer van mevrouw Schuurman, de
„kerkmeester" Gerrit Hendrik Karke
meijer, geboren in 1825, was ge
huwd met Hendrika Stam, dochter
van de op 30 juni 1813 met Maria
Struik (ook wel Stroek) gehuwde
Gerrit (Harmenszoon) stam van de
Rijssense Borkeld, die op 26 oktober
1784 te Rijssen werd geboren.
Relatie tot de Wormsers. Op 13 okto
ber 1859 trad de heer Schuurman te
Hellendoorn voor de tweede maal in
het huwelijk nl. met Magadalena
Wormser, die op 31 mei 1837 aldaar
het levenslicht aanschouwde. Haar
ouders waren Hendrik Wormser, toen
27 jaar oud, en Magdalena Arends,
overleden op 22 maart 1854, waarna
Wormser hertrouwde met Maria
Arends Wormser, woonde in Noet-
sele.
In de gemeente Hellendoorn is een
straat naar hem genoemd.
Uit het tweede huwelijk van ds.
Schuurman zijn tenminste drie kin
deren geboren nl. Hendrik Willem,,
op 10 september 1860 te Deventer,
Jan Andries op 22 januari 1362 en
Magdalena op 4 juni 1864 beide te
Kockengen. Ds. Schuurman overleed
in 1887. De gemeente van overlijden
is mij niet bekend.
Hendrik Wormser was in 1835 naar
de gemeente Hellendoorn gekomen.
Hij vestigde zich in het deel van de
gemeente, dat in 1836 de naam Njj-
verdal kreeg. Wormser was boekhou
der bij de magazijnen van de Neder
landse handelmaatschappij. Hoewel
aanvankelijk niet met de Afscheiding
.meegegaan, heeft hij zich in Hellen-
doorn bij de kleine kring gevoegd, die
hem in 1838 tot haar ouderling koos.
Wormser nam toen alle werkzaamhe
den van een predikant voor zijn reke
ning.
Ook in Amsterdam, de vorige woon
plaats van Hendrik Wormser. speelde
een naamgenoot en ongetwijfeld een
verwant van hem, nl. Johan Adam
Wormser een rol bij de Afscheiding in
1834. Laatstgenoemde leefde in de
kring van Brummelkamp. Capadose
en Da Costa. J. A. Wormser heeft
een omvangrijke correspondentie ge
voerd met Groen van Prinsterer. De
Wormsers vestigden zich begin 1800
Duits Thalheim bij Heilbron.
HILVERSUM, W. OTTEN.
De leden van de afd. Espelo van de
Ned. Bond van Plattelandsvrouwen
hielden in „Trefpunt" hun jaarver
gadering die met een hartelijk woord
van welkom werd geopend door de
presidente mevr. G. Slijkhuis-Dik
kers. Mevr. M. Rensen-Rietberg
bracht hierna het jaarverslag uit,
waarin zij tal van activiteiten uit het
afgelopen jaar de revue liet passe
ren.
Blijkens het. financieel verslag van
penn. esse. mevr. D. Koopman-Boo-
de waren de uitgaven wat hoger dan
de inkomsten maar gelukkig heeft
men nog een appeltje voor de dorst
achter de hand.
Bij de gehouden bestuursverkiezing
werden met bijna algemene stemmen
herkozen de dames D. Jansen-Haver-
slag en J. Stevens-Boode. Inplaats
van mevr. T. Boode-Niemeijer die
niet herkiesbaar was werd gekozen
mevr. H. Nijenhuis-Kolkman.
Er werd één commissie benoemd die
het jaarlijks uitstapje zal organise
ren.
Een punt van bespreking op deze
jaarvergadering was de milieu ver
ontreiniging. Besloten werd een gul
den per lid te vragen om iets te kun
nen doen aan deze bestrijding waar
over men zich nog nader zal bera
den.
Na de pauze werden door een lid van
een naburige afdeling prachtige dia's
vertoond.
Tot slot werd afscheid genomen van
het bestuurslid mevr. Boode-Niemeij
er die dank werd gebracht voor al
het werk dat ze voor de afdeling
heeft gedaan. Als blijk van waarde
ring en herinnering werd haar een
geschenk aangeboden. Mevr. Boode
was zeer erkentelijk voor de goede
woorden en het cadeau en dankte
voor het vertrouwen dat men steeds
in haar stelde.
Grote Kerkhof tel.
Nog een week... en we kunnen de lente weer verwelkomen,
doch de crocussen hebben het voorjaar reeds ingeluid.
om de werkzaamheden in de boerde
rij aan te pakken.
Onder andere zal ook de jeugd-socié.
teit „De Schure" in een gedeelte van
de boerderij worden ondergebracht.
In de maand april zal er weer een
openbare vergadering worden gehou
den waar alle ingezetenen van Hol
ten van harte welkom zijn. Hier zal
dan de gelegenheid voor ieder zijn om
alle geweste inlichtingen te krijgen
en eventuele suggesties voor nieuw
werk te berde te brengen. De daturn
en het programma zal nader in het
Holtens Nieuwsblad worden bekend
gemaakt.
Holtenaren die op de een of andere
manier meer over de stichting wil
len weten, kunnen zich in verbinding
stellen met H. Ch. Vogely - Chur-
chillstraat 67, tel. 2334.
In het Bejaardencentrum „Diessen
plas" is men momenteel druk bezig
met het inrichten van een kamer, zo
dat men een indruk kan krijgen hoe
de kamer er uit kan zien als ze voor
bewoning klaar is.
De inrichting wordt verzorgd door de
plaatselijke woninginrichtingbedrij.
ven. Op zaterdag 17 maart a.s. is er
gelegenheid om deze kamer te bezich
tigen van 10 tot. 12 en van 2 tot 4 uur.
Voor een bezoek kan men zich ver
voegen aan de bouwkeet op het ter
rein van het Bejaardencentrum. Wij
raden belangstellenden aan van deze
gelegenheid gebruik te maken.
DEVENTER
SCHOUWBURG,
11500.
donderdag 8 maart, aanvang 20 u.
Jasperina's Grote egotrip
maandag 12 maart aanv. 14.30, 19
21.15 uur Libelle modeshows
dinsdag 13 maart, aanv. 20 u. Der
zigeunerbaron van Joh. Strauss
woensdag 14 maart aanv. 20 uur
Wereld vol plezier Mounti es-show
E.D.B. THEATER, Smedenstraat tel
13615.
donderdag 8 t.m. "-oensdag 14 maart
Vroegrijpe meisjes 3e deel van Schul-
madchen Report 18 jaar
vrijdag 9, zaterdag 10 maart nvst.
nog meer dollars voor Gregor western
18 jaar
vrij. 9 za. 10 zo. 11 wo. 14 maart,
Matinee; Maciste de overwinnaar
avonturenfilm a.l.
Aanvangstijden: vr. 14-21-23.30 u. za.
14-18.30-21-23.30 u. zo. 14-16-18.30-21 u.
wo. 14-20 u.
CINEMA, Lange Bisschopstraat telef.
11100.
donderdag 8 t.m. woensdag 14 maart
bij de beesten af (3e week geprolon
geerd) a.l.
za. 10 zo. 11 wo. 14 maart matinee
de eend met de gouden eieren a.l.
Aanv. tijden: werkd. 20 u. za. 14-
18.45 en 21.15 matinee zo. 14-16-18.45-
21.15 u. wo. 14-20 u.
LUXOR. Brink tel. 18662.
donderdag 8 t.m. dinsdag 13 maart
blondjes in hun blootjes 18 jr.
woe-cyclusfilm 14 maart II Confor-
mista 18 jaar.
zondag 11 maart matinee Het teken
van Zorro
Aanvangstijden: werkd. 20 u. zo.
18.30-21 u. zo. 16, 18.30, 21 uur.
OPENBARE LEESZAAL, Brink tel.
13506.
t.m. 25 maart Gerrie Daamen, pen
tekeningen
Openingstijden: dagelijks 10-17 u. en
avond zo. en ma. geslo-
19-21
ten.
GOETIEK DE ROZIJNENKORF, As
senstraat 4 tel. 11848.
tot 5 april Sabine Wortelboer en Die-
neke Overman wandkleden.
"Openingstijden: dagelijks 14-18 u.
vrij. 14-18 u. vrij. 14-18 en 19-21 u. zo
gesloten.
GALERIJ LENTE!", Weerdsweg 9-11
Epse tel. 05700-21815.
aquarellen en grafiek v.a. jr. 1800.
Openingstijden: di, t.m. za. 10-18 U.
ZO. 14-17 u.
GALERIE FERMATE, Heerderweg
29, Epe tel. 05780-4053 Jan Fokken^
en Rijk Blom tot 19 mrt. di t.m. 11-
17 u.
Sociëteit voor alleenstaanden geen
opgave ontvangen: inl. mej. Peeters
tel. 21411.
Stichting Sociaal en Cultureel Werk
Brink 30 tel. 11637:
13 maart Literair Café, aandacht
voor Nieuwe Uitgaven. 9 maart Jazz
café, 9 maart Open Atelier (20-22 u.)
Zelf doen a f 2,50.
IJSBAAN. Rembrandtkade tel. 18877
autom. tel. 18877.
2e Nacht van Deventer. 9 en 10 mrt.
Inschrijven H. Mus, Rembrandtka
de 29. Deventer schriftelijk met
insluiten van het inschrijfgeld b.v.
bank- of giro cheque groot fl 3,50
de Deventer Musea. De Waag,
Brink: De Drie Haringen. Zandpoort-
Noordenberg hebben een roulerende
zondagsluiting; op 11 maart echter
alle drie geopend van 14-17 uur maan
dags gesloten. Over dgn. geopend van
10-12.30 en 14-17 uur.
ALMELO
VAROSSIEAUdo. t.m. za. ma. t.m.
wo.: Pornografie zonder masker 18
jaar.
Aanvangstijden: do. vr. 2.30 uur, za.
23.15 u, ma. t.m. v/o. 2.30 en 8 uur.
Do t.m. zo: De blinde scherpschut
ter 18 jaar