Wegwijs in arbeidsproces •Macabere visie op milieu-vervuiling filmen SCHERPTE PROBLEEM PUHNR HUIZEN VOOR EVEN VIERDUIZEND GULDEN Zorgloos SMAKELIJK ETEN is opgelost t ag Scandinavisch dessert 1111 'dm O fBi» SD pSiNGVR'i!.- Voor iedereen Gratis Voor jeugdigen Solliciteren 6 JSSÊmBtimti EBbEB^ ÏMjMSililIt 28 mei 1971 5 De WDR brengt zondag 30 mei om 20.15 uur het derde en laatste deel van de tv-filmserie Die Fr au in Weiss. Op de foto Pinkas Braun die als Sir Perci- val Glyde en met de hulp van zijn handlanger, vertolkt door Victor Beaumont (links) de sacristie van een kerk binnen dringt. r uiaars r gezegd. itelsl 00,-1 ge Een jonge kunstpedagoog Hans-Wer- t f liner Kalkmann, assisten aan de Pe- of {dagogische Hogeschool in Hildes- ten.ljeim (W. Did), stichtte onlangs een ^„Centrale voor milieubescherming". Binnen- en buitenlandse kunste hebben reeds medewerking toe- izegd. Zij willen de veelzijdige mo- ^gelijkheden van de huidige kunstpro- jduktie ertoe benutten, het milieube- oHeijwustzijn van hun medemensen te be ïnvloeden en positief te veranderen. Onverwachte hulp kreeg de milieu- j>eschermings-centrale ook van de ■■■■Weense architecten- en kunstenaars- f [groep ,,Haus-Rucker-Co." In het Krefelder museum „Haus Lange" geeft het Oostenrijkse trio- :hteijLaurids, Zamp en Pinter, dat zijn ax-- |beidszetel naar de Rijn verlegd heeft, jthans plastisch aanschouwelijk ondex-- cflj?ij.s 'n zaken van milieuvervuiling *"'é'n -bescherming. Óm zijn macabere ""phow Cover overleven in een estr.jvervuild milieu", het mogelijke tin tje van alleen maar fictie of zelfs overmoedige grap te ontnemen, heeft ~~thet ideeënrijke team 't hele muse- Mmimkomplex onder een reusachtige ^™t«nt laten verdwijnen en van de buitenwereld hermetisch afgesloten, bjj Door luchtsluizen, twee draaideuren, ^betreed de bezoeker de hartvormi ge, twaalf meter hoge plastictent. Hij f wkan opademen, hij is de dans nog eenmaal ontsprongen. Hie rin 't kas- klimaat, is de toekomst reeds begon- j nen, de mogelijke „wereld -VZIJ gen in een totaal verpest milieu: het leven in synthetische reservaten, in ten bloesemwitte nachtmerrie. j, „Toekomst, zoals wij die zien", al dus Haus-Rucker-Co, „is helder geel, als vanille-ijs, lekker ruikend, sma- ■kelijk. Vanille-toekomst". Natuur be- staat alleen nog maar in een blikje. Naar wens komt er uit luidsprekers vogelgefluit, het ruisen van de bomen of regegespetter. Kwartslampen ver vangen het zonlicht. Als surrogaat kiemvrije klimaatzo nes: adem zones met luchtpompstati ons, relaxzones met filter-klim aat-ap- paratuur, die de slapenden voor een mogelijke luchtvergiftiging bescher men, en communicatiezones, gesprek ken in trieste éénmans-kabines, via intercominstallaties en slangen voor de gemeenschappelijke Lichtvoorzie ning met elkaar verbonden. Weinig uitnodigend ook de gedekte tafel met serveei'd wordt zuurstofsuperoxyde (02). Waarschijnlijk het macaberste ex positiestuk: een geprepareerde men selijke long met stofvlekken. Daar naast een glazen pot, waarvan de bodem vingerdik met stof is bedekt, precies het kwantum, dat de mens in j rond 50 jaar moet verwerken. Klimaatzones, PVC-zakken, infusie- i flessen, een steriel leven in de syn thetische kosmos, is dat onze enige I „overlevingskans"? Haus-Rucker-Co laten ons weinig illusies, de ark van Noach is weer van stapel gelopen. „Onder smog-dekens zijn steden be- graven. De stof, die de bewoners van deze stad slikken, kan in vrachtwa genladingen gemeten worden. De zon is slechts een 40-Watts-lamp gewor den, wandelende afvalprodukten vre ten gras en bomen", heet het in een vlugschrift voor de „Cover-Ten toonstelling". Geen science-fiction-story, zoals Laurids, Zamp en Pinter benadruk ken. „Dat is de planeet aarde. Maar al spoedig zal deze planeet zich niet meer van vreemde planeten onder scheiden: met grote technische in- nes ingericht moeten worden, om de voorwaarde voor menselijk leven te scheppen. Asl niet tijdig Dit „als niet tijdig" blijft het eni ge glimpje hoop. Men troost zich er mee, dat de groep Haus-Rucker-Co de toekomst veel te zwart ziet, ver laat half in een roes, half opgelucht de kunst-kosmos en ademt weer de vertrouwde straat-stank in. Groot Brittannië zal de ontwikke lingsgebieden huizen aanbieden voor vijfhonderd Pond (rond f.4200), die alle fundamentele voorzieningen, waaronder sanitair, bevatten. De be woners kunnen de basiseenheid zelf bouwen en uitbreiden. Die eenheden worden als pakket gelevex-d met bouwinstructies en samengesteld in de vorm van flatgebouwen van vijf verdiepingen. Het idee js afkomstig van de archj-, tect Nares Craig. Een rondreis door de tropen overtuigde hem ervan dat een dergelijk pakket van gx-ote waar de zou kunnen zijn bij het oplossen van het probleem om goedkope wo ningen te bouwen waarbij volledig gebruik wordt gemaakt van lokale hulpmiddelen en de kapitaalskosten zo laag mogelijk worden gehouden. Het procédé is in Groot Britannië zelf al gebruikt voor de bouw van on geveer 20.000 woningen; de Verenig de Staten heeft een behoefte ge raamd van 30 miljoen eenheden per jaar over een periode van 30 jaar, om het woningprobleem van de ont wikkelingslanden op te lossen. Robijnrode gelatinepudding en de vijf fruitsoorten die tezamen de Cali- fornische fruitcocktail vormen, zijn de voornaamste ingrediënten van het Scandinavisch dessert dat wat be treft de kleur doet denken aan een makkelijk klaar te maken en vormt vlammende zonsondergang en dat want schijnt te zijn. Het dessert is ge- qua smaak aan de Lente' zelf ver zowel voor de dagelijkse maaltijd als voor ,een haute cuisine-creatie een waardig sluitstuk. Voor het Scandinavisch dessert 1 blik Californische fruitcocktail, 1 pakje gelatinepudding (kersen) 1 pak je custax-dpudding en 2 bananen. Giet de fruitcoktail af maar ge bruik de siroop als aanvulling op het water dat nodig is voor de berei ding van de gelatinepudding. Maak, terwijl de gelatinepudding volgens de regelen der kunst staat te koelen, met behulp van de custardpoeder een dunne vla die eveneens goed gekoeld wordt. Zodra de gelatinepudding ge reed is, dat wil zeggen: naar beho ren is gekoeld, -wordt ze vmet twee messen bewerkt tot .een schaal met gelatinepuddingblokjes is ontstaan. Door deze blokjes wordt vervolgens voorzichtig de fruitcocktail gemengd, waax-pa het geheel in ruime glazen bowls wordt overgebracht. Het fruit pudding-mengsel wordt vervolgens met ruime hand overgegoten met de dunne vla en gegarneerd met de in plakjes gesneden banaan. Goed ge koeld serveren. Er zijn nog anijd 'mensen voor wie filmen een woora is dat gelijk staat met het woord „moeilijk". Wie dit verhaal de wereld heelt ingestuurd weten we niet, wel weten we dat Ill- men, zeker in technisch opzicht ook voor de grootste leek, geen enxel pro bleem oproept. Het is eigenlijk net ais met autorijden; je kunt veel op steken van lessen en Doekjes, de prak tijk is echter de war.e leermeester. Nog een vergelijking, filmen en auto rijden hebben dit gemeen, je moet gewoon erg goed kijken. Wie goed kijken kan, kan filmen. Onze bloedeigen autoindustrie, de DAF, voert momenteel als slogan „de nieuwe manier van rijden", dat xs zonder schakelen snel flitsend door het verkeer gaan. De huidige ontwikkeling in de amateurfilmsec tor lijkt daar ook al veel op. Onze mo derne camera's nemen een van de grootste problemen van ons over: de belichting. Kleine computers in het toestel, werken op gegevens van een of meer CdScellen achtterin de lens gebouwd en regelen het diafragma feilloos. handelt men als volgt: Kijkend door Wanneer u de komende maanden gaat filmen, blijven er zaken, die u zelf mo,et doen, ook bij een DAF moet u zelf sturen, richting aangeven en... kijken! We geven u een tiental regels die de prille beginner in staat stellen meteen een rustige, plezierige film op het scherm te brengen, beide beelden doen samenvallen, c.q. groot onscherp beeld van het motief. Door draaien aan de lens kan men 1)Lees de gebruiksaanwijzing van uw camera nog eens rustig door en houdt de camera bij de hand. Bekijk elk knopje en lees waar het voor dient. U moet het toe stel grondig kennen en bijna blin delings kunnen bedienen. 2)Routine krijgt u door te filmen. Twee films per jaar opnemen is onvoldoende. Een toestel dat ge bruikt wordt „slijt" minder dan ,een toestel dat in de kast ligt te rusten roesten. 3) Film dynamische, bewegende on- dex'werpen als hoofdzaak, spelen de kinderen, varende boten, stoel ende honden, dieren in de dieren tuin enz. 4)Zwaai niet heen en weer met de camera tijdens het opnemen. Be wegen met de camera kan wel, maar zeer, zeer rustig. Altijd be wegen van een onbelangrijk naar een interessant motief en NOOIT terug, dat hebben we immers al gezien 5)Verander na elke shot minstens 2 meter van standpunt of film eens geknield, verandering van standpunt houdt de film boeiend en voorkomt „springers". 6)De zoomlens is een fijn hulpmid del, maar gebruik de zoomlens met mate. Zoom altijd eersx „droog", dus zonder te filmen, naar een leuk motief. Het motief moet in de uiterste telestand pre cies in het midden van uw beeld zitten. Gebruik voor presiciewerk een statief of desnoods een beensta tief, vooral bij vex-gezichten. Hf levert u scherpe en stabiele op namen. Controleer regelmatig de scherp te-instelling van uw lens. (Gebruik steeds verse batterijen Uw camera heeft een batterijte.' ter welke aangeeft of de batterij en nog voldoende spanning leve ren. Ga nooit xyiet vakantie zon der de batterijen terdege gecon troleerd te hebben. Haal de batte rijen, als u langere tijd niet filmi tuit het toestel, lekkage kan altij' optreden en dat is soms oorzaal van schande. '0)Neem voor u gaat weekeinden of vakantie neetnt, een proeffilm als controle op de perfecte wer king van uw toestel. Voor diegenen, die definitief de school verlaten kan een beroepskeu ze-advies zeer belangrijk zijn. Dii geldt ook voor hen, die op latere leef tijd van beroep willen of moeten ver anderen. De beroepskeuzeadviseur is de des kundige, die naar aanleiding van o.a een door de cliënt af te leggen test en een persoonlijk gesprek een advies uitbrengt in welke richting het beste kon worden gekozen. Naast een aantal particuliere bu reaus op het terrein van de beroeps keuze-voorlichting beweegt ook het arbeidsbureau zich op dit terrein. Aan ieder arbeidsbureau is een afde ling beroepskeuzevoorlichting verbon den. Iedereen kan deze afdeling te hulp roepen indien hij of zij voor keuze problemen staat. Het uitbrengen van een beroepskeu- zeadvies aan niet-werkzoekenden is de enige dienst van het arbeidsbureau welke niet gratis wordt verricht. De tarieven zijn als volgt: 1.leerlingen van het lager onder wijs, die in schoolverband worden onderzocht: f 20, 2.leerlingen van het voortgezet on derwijs, die in schoolverband worden onderzocht: f 25, 3.leerlingen van het lager of voort gezet onderwijs, die niet in schoolverband worden onderzocht f 30,-T- 4.personen die niet tot de hierbo ven vermelde categorieën beho ren: f 35, Naast de adviezen, welke aan par ticulieren worden uitgebracht, maken ook de bemiddelaars van het arbeids bureau veelvuldig gebruik van de diensten van de beroepskeuzeadvi seurs. Indien tijdens de bemiddelings gesprekken met werkzoekenden blijkt, dat voor een goed inzicht in de moge lijkheden van de kliënt een beroeps- keuzeonderzoek nodig is, vraagt hij diens advies. Deze adviezen zijn voor de kliënt gratis. Het uitgebrachte ad vies wordt door de bemiddelaar met hem besproken. Dikwijls is een uitgebreide test niet noodzakelijk. Velen zullen reeds ge holpen zijn met een doeltreffende voorlichting over de beroepen, o.a. de inhoud daarvan en de vereiste voor opleiding. Vooral zij die van functie willen/moeten veranderen of een be paalde beroepsgerichte studie willen gaan volgen, zijn met deze adviezen bijzonder gebaat. Het arbeidsbureau kan deze infor matie verstrekken en desgewenst be hulpzaam zijn bij 't vinden van een werkkring in overeenstemming met de aanleg en kapaciteiten van betrokke- Voor jeugdigen is er de jeugdcon- sulent, die deze voorlichting tijdens klassegesprekken, ouderavonden en ook in 'n persoonlijk gesprek op 't ar- MANNENMODE Uit de nieuwe witercollectie 1971-'72, die oud-Alme- loër Bert Zuiderveen voor Schiessens „Lazy-Time" maakte, hier een vier delig ontwerp: een pulli, een hemd- jasje met V-hals, een colbert en een pantalon. Het geheel is in kleur op elkaar afgestemd en van een jersey materiaal. beidsbureau geeft. Hoofdzakelijk ten behoeve van deze jeugdigen wordt dn jaar in de hal van het arbeidsbureau - tot 1 juli a.s. - speciale aandacht besteed aan een aantal problemen en vragen rond de eerste intrede in het arbeidsproces. Het arbeidsbureau is op werkdagen geopend op de normale kantooruren. Voor inschrijving wordt u echter in de morgenuren verwacht. Ook 's avonds kan men van de service van het arbeidsbureau gebruik maken. Iedere le woensdagavond van de maand - van 18 tot 19.30 uur - is het bureau in vol bedrijf. Voor spoedzaken en in het kader van de hiervoor genoemde aktivitei- ten rond de jeugdigen kan men ook de overige woensdagavonden terecht, zij het dat dan slechts één of enkele bemiddelaars aanwezig zijn. Niet lang geleden hoorden we in een televisie-uitzending beweren dat als je werkloos bent en uitkering van de Werkloosheidswet krijgt, je zónder gevaar die uitkering te verspelen twee keer werk mag wei geren. Deze bewering is gewoon niet waar. Als iemand werkloos is en er wórdt hem passend werk aangebo den, óók al is het de eerste keer den, dan zal hij dit moeten aanvaar- dat het hem wordt aangeboden. Doet hij dit niet, dan kan zijn werkloos heidsuitkering worden gestopt. In de Werkloosheidswet staat na melijk, dat een werknemer, die wei gert voor hem passend werk te aan vaarden, geen uitkering toekomt. De wet gaat zelfs nog verder. Men is namelijk niet alleen verplicht pas send werk te aanvaarden, maar men moet zelf ook al het nodige doen om wear passende arbeid te krijgen. Dat betekent dat men zelf werk moet zoe ken en moet solliciteren op adver tenties, waarin pa«send werk wordt aangeboden. We kregen ter beoordeling de gloed nieuwe Sankyo Super CME 660. Dit is wellicht een van de opmerkelijkste camera's, die de laatste tien jaren op de markt zijn gekomen. Het toe stel bezit n.l. een uniek scherpstel- systeem, zo vernuftig en simpel wer kend, dat onscherpte hierbij niet meer kan voorkomen. Bij alle andere filmcamera's moet men n.l. de zoomlens eerst geheel m de telestand draaien, daarna scherp- stellen en de lens terugzetten in de groothoekstand. Pas daarna kan men gaan zoomen. In de praktijk werd dit meestal vergeten, met als gevolg on scherpe scènes, dus geldverlies. Bij deze Sankyo Super CME 660 tie zoeker duwt men de zonneklap in. In de. zoeker verschijnt nu een ver scherp stellen. M.en laat de zonnekap los en deze springt vanzelf in de oude toestand, waardoor het normale zoek- beeld terug komt ...de lens is nu in alle,,zoomstanden" volmaakt scherp! Nog een bijzonder vinding: deze camera kan men zelf naar behoefte justeren op de meest extra belich ting. Afhankelijk van de speciale eisen die u stelt, kunt u de beiictv- tingscomputer een andere program mering geven met de testknop aan de achterzijde van de camera. Een pijl in de zoeker verschuift dan zodat ziet wat u doet. Deze mogelijkheid, gecombineerd met het reeds vermelde sankyo-hi-fo- cus scherpstelsysteem, maken dez^ camera ideaal voor elke filmer. Geen probleem meer met de belich ting geen enkel probleem meer met de scherpte, alleen aandacht voor het motief blijft nodig. Technische gegevens. De Sankyo Super CME 660 heeft een zoomlens met een zoombereik van 8-48 mm (6x) f 1:1.8. Hi-Focusscherpstelinrichting - inge bouwde batterijtester: filmtransport controle - met „einde" film waar schuwing in de reflexzoeker; inge- splegelde diafragma-aanduiding in de zoeker, vertraagde opname m. 36 beelden per seconde, enkelbeeldscha- kelaar, test en justeermogelijkheid belichtingscomputer. De Sankyo Su per CME 660 wordt in ons land via de fotospeciaalzaak geleverd.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1971 | | pagina 5