Grotere moeilijkheden èn mogelijkheden
Het moderne huwelijk
Huwelijkskeus object van onderzoek
door dr. J. Holthausen
Uranium en Goud in Tibet?
Het dak der wereld
is arm en onontwikkeld.
Bijna 20% van de bevolking in klooster
De geest in de slaapkamer
Het zware beroep
„Zonder beroep"
HET HEETSTE BAARTJE VAR BE WERELD
Zaterdag 25 februari 1967
HOLTENS NIEUWSBLAD
Men klaagt er over, dat zoveel huwe
lijken in onze tijd stranden. Er is re
den genoeg om daar niet licht over
heen te gaan. De statistieken van echt
scheidingen en de spreekkamers van
geestelijke en medische adviseurs ver
schaffen hierover ondubbelzinnige ge
gevens.
Toch is er geen reden om over het
moderne huwelijk zich zo somber, uit
te laten als sommigen plegen te doen.
Men kan de situatie alleen maar be
oordelen, wanneer men haar ziet tegen
de achtergrond van de culturele ont
wikkeling, waarin wij ons bevinden.
De mens van vandaag is anders dan
die van een eeuw geleden en dus moet
ook zijn huwelijk wel anders zijn.
Men zou kunnen zeggen dat er voor
het goede huwelijk thans grotere moei
lijkheden èn mogelijkheden zijn.
Amoureuze aantrekkingskracht heeft
vele achtergronden
Het moderne huwelijk is door verschil
lende oorzaken kwetsbaarder geworden.
Er is minder beschermende traditie rond
om, er zijn minder zakelijke banden die
twee mensen kunnen samenbinden. Het
huwelijk is óók moeilijker geworden, om
dat de mensen aan een gelukkig huwelijk
thans hogere eisen stellen. Vooral de po
sitie van de vrouw heeft zich sterk ge
wijzigd.
Het huwelijk kan men niet langer be
schouwen als een levenswijze, waarin de
vrouw zich zonder meer heeft te onder
werpen aan de man. Onder een gelukkig
huwelijk kan men alleen nog maar ver
staan een werkelijke gemeenschap, een
samengaan van gelijkwaardige partners,
die in onderling overleg hun leven re
gelen.
Natuurlijk is zo'n samenleving van twee
partners, die zich beiden persoon
voelen, moeilijker dan die waarin de na
druk eenzijdig valt op de plicht van de
vrouw om haar man naar de ogen te zien.
Men kan dit vergelijken met de staat
kundige ontwikkeling van de laatste eeu
wen. Het is gemakkelijker te regeren als
een autocratisch vorst, die geen verzet
duldt, dan volgens de democratische be
ginselen.
Het ontleedmes
Maar tegelijkertijd zijn er thans grotere
mogelijkheden voor een goed huwelijk
omdat nu overal de gedachte leeft, dat
een huwelijk alleen gelukkig is, wanneer
beiden gelukkig zijn.
De huwelijksproblemen liggen ten dele
besloten in de partnerkeuze. Door welke
psychologische factoren laat een jongen
of meisje zich bij de keuze van zijn
partner leiden Terecht hebben psycho
logen, psychiaters en sociologen de laat
ste jaren voor dit onderwerp grote be
langstelling aan de dag gelegd.
Verschillende geleerden hebben het ont
leedmes gezet in de amoureuze aantrek
kingskracht, een terrein dat eeuwenlang
gereserveerd is gebleven voor de lyrische
ontboezemingen van troubadours en min-
streels en de gestamelde tederheden van
de schuchtere liefdesparen aller tijden.
Deze interesse voor een gecompliceerd
probleem als de huwelijkskeuze is niet
voor niets in onze tijd' ontstaan. Het
moderne huwelijk is anders en daardoor
zijn ook de motieven, op grond waarvan
men zich een partner kiest, veranderd.
Aanvulling
Doordat het huwelijk nu uitdrukkelijk
wordt gezien als een samen leving tus
sen twee gelijkwaardige partners, zullen
die partners ook een sterkere behoefte
gevoelen om de eigen persoonlijkheid aan
te vullen tot een geschiktheid voor de
gemeenschappelijke taak van het huwe
lijk.
Juist dit aanvullende element is zo be
langrijk geworden. Het was Prof. Robert
Winch, socioloog van de Amerikaanse
Northwestern University, die de theorie
van de complementaire (aanvullende)
liefde opstelde.
„Men kiest datgene, wat men zelf mist",
meent Winch. „De meeste mensen kiezen
een partner die datgene vertegenwoordigt
wat zijzelf wilden zijn. Een schuw,
frêle meisje zal een fikse, ambitieuze man
kiezen; een zelfbewuste man een onzeker
meisje, wier schuchterheid hem in zijn
zelfbewustheid versterkt. Huwelijkspart
ners voltooien vaak eikaars onvolkomen
heden.
Niet blind
Een huwelijkskeuze gebeurt bepaald niet
willekeurig (liefde is niet zo blind), maai
de moeilijkheid is dat partnrs, die el
kaar om bepaalde redenen gekozen heb
ben, vaak voor elkaar vervreemden, door
dat zij worden teleurgesteld in datgene
wat zij bij elkaar hoopten te vinden.
Wat hoopten zij te vinden Dat kunnen
zij niet uitleggen. Omdat zij zich bij de
keuze hebben laten leiden door sterke
motieven, waarvan zij zich zelf niet ge
noeg bewust waren."
Hier ligt het probleem. De ménsen ken
nen vaak hun eigen motieven niet. Tot
op zekere hoogte heeft ieder mens dat,
maar er zijn mensen die door allerlei in
vloeden, die vaak tot de vroege jeugd
teruggaan, gedwarsboomd worden door
onbewuste wensen en drif ten, die op hun
handelen een dwang leggen. Zij worden
in een richting gedreven, die zij eigenlijk
zelf niet willen. De befaamde psycho
loog Künkel sprak van „dressaten", voor
oordelen, gekleurde brillen, waarmee men
om zich heen ziet, zonder dat men zich
cr van bewust is.
Slinkse wegen
Bij de huwelijkskeuze, zo hebben psychi
aters en psychologen kunnen vaststellen,
kan dit element soms een grote rol spe
len. Vaak een schadelijke rol ook. De
theologen hebben de mensen altijd voor
egoïsme gewaarschuwd. Belangeloze lief
de zou de basis van het huwelijk moeten
zijn. De psychologie toonde aan dat de
wegen van dit egoïsme veel slinkser en
verraderlijker zijn dan de brave theoloog
kon vermoeden.
Eenvoudige voorbeelden Een man kiest
zijn vrouw, omdat hij behoefte heeft aan
bewondering en zij zijn ijdelheid streelt.
Een vrouw trouwt een jongere of zwakke
man, omdat zij geen gezag boven zich
duldt. Een meisje wordt verliefd, op een
ongunstig bekend staande man, omdat
het haar bevredigt geeft de publieke
opinie te schokken. Meneer X trouwt met
mejuffrouw IJ om (zonder dat hij dit
scherp bewust is) wraak te nemen op
Inkoopster is een beroep, evenals kok
kin, naaister, bedrijfsleider, verpleeg
ster, kinderverzorgster en administra
trice. Worden al deze beroepen echter,
deels afwisselend, deels tegelijk, door
één en de zelfde persoon vervuld, dan
is die persoon, met name „de huis
vrouw", plotseling iemand „zonder be
roep".
De veelzijdigheid, die van een huis
vrouw verlangd wordt, kan in het be
drijfsleven aan geen enkele employé ge
steld worden. Maar van een huis
vrouw wordt eenvoudig verwacht, dat
zij van alle bovengenoemde beroepen
voldoende afweet, dat zij bovendien
nog een beetje technisch is enook
als „minister van financiën" kan op
treden. Daarbij moet zij als pedagoog
haar kinderen opvoeden en bezighou
den en, heel, belangrijk, een goede
vrouw voor haar echtgenoot zijn.
Ongeschoold
En dan te weten, dat de meeste jonge
meisjes, volkomen onvoorbereid of on
voldoende voorbereid op deze taak, in
het huwelijk treden. Een klein deel van
deze meisjes leerde de theorie van huis
houden op een Nijverheidsschool, de
meesten echter oefenden vóór haar trou
wen een beroep uit, dat niet veel, of
maar voor een gedeelte, iets met huis
houden te maken had en zijn daardoor
„ongeschoold". Geen wonder dus, dat er
in het begin van het huwelijk wel wat
„leergeld" moet worden betaald.
Een voorwaarde voor goed huishouden is
er voor te zorgen, dat er evenwicht is
tussen het inkomen en de uitgaven. Is
dat evenwicht er niet, dan rust alles, ook
het gezinsgeluk, op losse schroeven.
Ontevredenheid, verbittering, wantrouwen
en meer van zulke negatieve gevoelens
krijgen bij financiële moeilijkheden im
mers maar al te snel voet aan de grond.
Overleg
In het belang van het hele gezin moet
deze storende factor dus zo spoedig mo
gelijk worden aangepakt. Met klagen
wordt de toestand niet beter. Wat geeft
het of we zeggen: „Je merkt niet hóe
vlug het geld op is, 't vliegt je zak uit
Daar komen we niet verder mee.
De huisvrouw, die toch de meeste touw
tjes in handen heeft, moet zich afvragen
in overleg met haar echtgenoot na
tuurlijk of alle wensen wel zo drin
gend nodig zijn, of zij zich niet te snel
laten verblinden door fantastische aan
biedingen en of ze wel kritisch genoeg
zijn. Moeilijkheden zijn er om overwon
nen te worden. Is dat eenmaal gebeurd,
dan is het verder niet meer zó'n kunst
om goed te kunnen huishouden.
Door overleg en ervaring weten we spoe
dig genoeg wat voor ons gezin de beste
keus is bij het maken van een overzicht
van de gezinsuitgaven, daarbij rekening
houdend met de dingen, die voor óns
gezin het leven aangenaam en prettig ma
ken. We kunnen ons deze dingen dan
veroorloven omdat we goed kunnen fi
nancieren.
De lichtlijnen
Het komt er op neer, dat we uit de grote
verscheidenheid van mogelij kheden om
het inkomen uit te geven de, in het bij
zonder voor ons belangrijke uitgaven,
weten te onderkennen. De één zal vóór
alles zijn kinderen een dure opleiding
willen geven, een ander legt de nadruk
weer op geheel andere zaken. En elk be
langrijk doel zal een offer waard zijn.
Voor elk gezin is dat doel weer anders
en daarom zijn er geen vaste regels te
geven, wel richtlijnen.
Goed financieren betekent de uitgaven
in overeenstemming te bréngen met de
inkomsten. Dat betekent, dat wij van te
voren een begroting voor een bepaalde
periode moeten maken, om dan verder
een kasboek bij te houden, zodat de be
groting en.cle werkelijke uitgaven later
vergeleken kunnen worden. Wie een
weekloon heeft, maakt wekelijks een be
groting, iemand met een maandinkomen
maakt de begroting per maand.
Vooruitzien
In beide gevallen dient het aanbeveling
voor het eind van het jaar een begroting
te maken waarop de voorgenomen uitga
ven voor het volgend jaar (inclusief het
een andere vrouw, zo van: „Zie je dat je
mij ongelukkig hebt gemaakt door mij
te dwingen tot een keus die mij ongeluk
kig maakt".
Ouderbinding
Van grote invloed kan de verhouding zijn,
die de trouwenden hadden tot hun ou
ders. Bij een sterke binding aan de moe
der is de jongeman er op uit in zijn
bruid het beeld van zijn geïdealiseerde
moeder terug te vinden. Een meisje, dat
niet met haar vader kan opschieten, kan
soms een „sul" kiezen omdat zij bang is
wéér door een man overheerst te wor
den. Zij kan zich evengoed door een
bruut laten overhalen, omdat de ge
dachte „Mannen zijn tirannen" zo diep
zit dat zij, uit een onbewuste behoefte
dit tebewijzen, juist een ongelukkige
keuze doet.
Psychologen spreken hier van „infantiele
fixaties",, het gebonden zijn aan allerlei
trieste jeugdervaringen.
Het is juist dat de wetenschap de mensen
niet wil laten in de idealistische, maar
irreële romantiek der eerste liefde. Een
keuze dient bewust te geschieden. Door
dit te beklemtonen heeft de wetenschap
de strijd aangebonden tegen een verkeer
de huwelijkskeuze en daardoor tegen het
afschuwelijke feit van een ongelukkig
huwelijk.
(Nadruk verboden)
beschikbare bedrag voor evt. reparaties
en vernieuwingen aan het meubilair en
b.v. vakantie) worden vastgelegd. „Rege
ren is vooruit zien", dat geldt ook voor
het voeren van een huishouden. En wie
zich niet aan de regel houdt dat de uit
gaven geregeld moeten worden naar het
inkomen, zal schulden maken.
Om goed te kunnen huishouden hoeft het
inkomen niet altijd groot te zijn. Het
komt immers alleen aan op een zorgvul
dig overwogen verdeling van ons inko
men
Onvoorziene gebeurtenissen als ziekte en
ongeluk werpen de plannen wel eens le
lijk omver, maar dat kan bij ieder van
ons gebeuren. Iets achter de hand heb
ben is dus een belangrijke zaak. Een
spaarpotje, waar ook maandelijks of we
kelijks rekening mee werd gehouden zal
een uitkomst blijken om onvoorziene uit
gaven geheel of gedeeltelijk te kunnen
opvangen.
Betty Teeling.
(Nadruk verboden)
Voor de balie:
„Maar stel u nu eens even in mijn plaats,
achtbare", zei de bonkige reus met de
zeebenen voor het hekje.
„Neen, dank u", antwoordde de rechter
beleefd doch beslist, „laat elk maar aan
zijn eigen kant van de groene tafel blij
ven."
De omvangrijke verdachte zuchtte. Het
leven was erg moeilijk geweest die avond.
Dat was gebleken toen de getuige samen
met zijn vrouw thuis kwam en een paar
ongelooflijke grote schoenen op de over
loop zag staan, voor de deur van hun
slaapkamer.
Ook de getuige had een gezellig avondje
gehad. Hij behoefde echter geen scha
in te halen, zoals de - zeeman. Daarom
had hij het wat kalmer aan kunnen doen.
In prettige stemming was hij huiswaarts
gekeerd. Hij had in de woonkamer nog
wat na zitten babbelen. Daarop ging hij
samen met zijn vrouw de trap op. Doch
op de overloop dreigde de genoeglijke
stemming om te slaan. „Jij laat ook al
tijd je spullen overal slingeren", zei me
vrouw veiwijtend en met volslagen ge
brek aan logica dat dergelijke opmerkin
gen van het vrouwelijk geslacht kenmerkt.
De getuige keek verbaasd naar de schoe
nen. Onmiddellijk vielen hem de afme
tingen op. Wat daar voor de slaapkamer
stond, mocht de naam van schoenen niet
meer dragen. Het waren haast vliegtuig
moederschepen.
Moedig doch beschroomd ging de getuige
de reusachtige stappers bekijken. Hij
sprong echter terug als een kat, die te
hete pap te dicht is genaderd. Er was
minstens één rund nodig geweest om het
leer te leveren voor elk van die voetbe
kleedsels en op 't moment dat hij die ge
dachte wilde uitspreken, klonk er onver
hoeds een geluid alsof de geest van beide
runderen was opgestaan om achter .de
slaapkamerdeur te loeien.
De haastig opgebelde politie is gaan kij
ken en vond een varensgast, die overda
dig snurkte. De man lag op het matje
voor de echtelijke sponde. Hij droomde
schone dromen en was haast niet wakker
te krijgen. Hij praatte luid in zijn slaap,
maar de getuige weigerde te zeggen wat
de zeeman had verteld. „Mijn vrouw
kreeg er een kleur van", zei hij veelbe
tekenend.
De zeeman vond dat men er niet zo'n
drama van had hoeven te makeii. Hij was
op zoek geweest naar een hotel, zei hij.
Dat had hij zo gauw niet kunnen vinden.
Na wat gezoek meende hij dat hij er was.
En toen was hij per abuis het verkeerde
huis binnen gegaan.
„Gaat u altijd via het keukenraam hotels
binnen vroeg de officier.
„Bij ons aan boord zijn de deuren óók
niet zo breed", antwoordde de man on
verstoorbaar.
„Honderd gulden boete legde de rechter
hem op. „Prima", zei de verdachte, ter
wijl hij een flinke fles jenever voor de
dag haalde. „Hier makker", riep hij naar
cle getuige, „pak an - voor de schrik
De vrouw kreeg er wéér een kleur van..
(Nadruk verboden)
Willy 1-1, Heitlmg,
Het Nederlandse volk heeft onlangs
een formidabel bedrag bijeengebracht
ter leniging van de nood van 30.000
Tibetaanse vluchtelingen, die onder
zeer armoedige omstandigheden in
India leven. Maar de Tibetanen, die
in eigen land zijn gebleven, verkeren al
evenmin in florissante materiële om
standigheden.
Tibet, dat met een oppervlakte van
1433.600 km2 45 maal zo groot is als
Nederland, doch slechts om en nabij
de 4Va miljoen inwoners telt, is een
arm land.
Chinese geologen hebben beweerd, dat
dit land rijk zou zijn aan uranium,
goud en zilver, maar het is zeer on
waarschijnlijk dat om deze reden Mao
tsje Toeng's rode legioenen dit reus
achtige. gebied binnen de ongenaak
bare reuzen van de Himalaja „contro
leren".
Niet sociaal vooruitstrevend
Tibet is voor de westerling gehuld in een
geheimzinnig waas: het land van myste
ries en schijnbaar ongeloofwaardige za
ken. Welke bovennatuurlijke vermogens
schrijft men niet toe aan lama's, tove
naars, magiërs en occultisten die leven
in de onherbergzame hooglanden En
hoe zijn niet de vreemdste legenden ge
accepteerd als onbetwistbare waarhe
den Het lijkt wel, of in dit land van
de eeuwige flora, fauna en bewoners
zich naar eigen believen kunnen onttrek
ken aan de meest essentiële wetten van
de fysica, biochemie en zelfs aan die van
het gewone gezonde verstand
„Het dak der wereld", zo noemen de
Tibetanen hun land. Niet ten onrechte,
want geen enkele staat op de wereld ligt
zo hoog boven de zeespiegel. Het is een
bar en verschrikkelijk gebied, met dorre
rotshellingen en hoogvlakten, bedekt met
een karig plantenkleed.
Wat heeft de Rode Draak er toe bewogen
zich op het dak der wereld te nestelen?
Strategie
China heeft door de eeuwen heen steeds
belangstelling voor Tibet gehad. Met de
rode machthebbers is het niet anders.
China's infiltratie komt stellig niet voort
- uit het ideologisch motief om de com
munistische leer hier te verbreiden. Veel
eer is er sprake van de strategische be
hoefte om deze bufferstaat onder controle
te krijgen, omdat het land een toegangs
weg èn een uitvalspoort kan zijn.
Door Tibet voeren de paswegen naar het
Himalajagebergte en wie de passen bezit,
kan desgewenst van deze horst als een
adelaar in de vruchtbare dalen van de
Indus en Gangus neerstorten.
Gelatenheid
De daktuin is arm. Op de hoogvlakten
groeit een hard soort gras en alleen in
de dalen kan men gerst, aardappelen en
peulvruchten bouwen. Net genoeg, om de
inwoners van het land voor honger te
behoeden.
Bevaarbare rivieren noch spoorwegen
Het zal geen gemakkelijke opgave zijn
om ergens ter wereld een man tè vin
den, die voor heter vuren heeft gestaan
dan Haroun Tazieff, een roodharige
Belg van Pools-Russische afkomst. Hij
reist vrijwel de ganse aardbol af en re
gelmatig ontvangt hij telegrammen
waarin staat, dat zijn komst naar Chili,
de Filippijnen of Indonesië dringend ge
wenst is. Zijn beroep is vulcanoloog en
hoewel er nog verscheidene anderen
zijn, die dit „heetste baantje van de
wereld" uitoefenen, is hij de enige, die
zo ver in de diepten van vuurspuwende
bergen durft door te dringen. Op die
diepten heersen temperaturen van rond
de vijfenzestig graden Celsius. Terwijl
de grond siddert, stijgen uit de vulkaan
angstaanjagende fluittonen, gebrul, ge
krijs en giftige gassen omhoog. Rokend
en brandend gesteente vliegt door de
verzengde lucht. Dat Tazieff nog leeft
is op zich zelf reeds een wonder, want
nergens kan een mens de hel dichter
naderen dan in de muil van een vul
kaan.
Eens, zo meldt een reportage in het
februari-nummer van Het Beste, toen
hij op een klein plateau stond van de
vulkaan Stromboli, richtte hij zijn ca
mera op het geraniumrode hart van de
krater. Plotseling doorkruiste een zwarte
schaduw zijn zoekerbeeld. Driekwart
van zijn standplaats was afgebrokkeld
en in de krater gestort, zodat hem nog
slechts een klein plekje overbleef, dat
juist groot genoeg was voor zijn voeten
en dat ook op het punt stond de rest te
volgen. Nog net op tijd slaagde hij erin
naar een veiliger plaats te kruipen.
ZIEK DIER
Haroun Tazieff is tweeënvijftig jaal
oud, waarvan hij er negentien heeft ge
wijd aan het onderzoeken van vuur
spuwende bergen en het vergaren van
kennis, die van onschatbare betekenis
is voor de mensen, die in de omgeving
van de doorgaans vruchtbare vulkani
sche gebergten wonen. „Een vulkaan",
zo zegt hij, „is zo iets als een reusachtig
ziek dier met als enige symptomen
koorts en braken. Het is ook een krank
zinnige, maar wij kunnen hem niet in
een dwangbuis stoppen. Alles wat wij
kunnen doen is naar zijn wilde hart
slag luisteren en proberen te voorspel
len wat zijn volgende stap zal zijn en
zodoende tijd te winnen om de mensen
levend uit zijn omgeving weg te krij
gen,"
vindt men er. Wel hebben de Chinezen
enkele goede autowegen aangelegd. De
enige stad van betekenis is Lhasa, dat
circa 55.000 inwoners telt.
De Tibetanen ondergaan de Chinese over
heersing met gelatenheid. Tenslotte is ex-
voor de boeren en eenvoudige lieden
nooit vrijheid geweest. Zij stonden altijd
bloot aan de willekeur van tienduizenden
Lama's.
Onbeweeglijk
Sociaal vooruitstrevend zijn de Tibeta
nen bepaald niet. Zij hebben hun levens
normen kant en klaar van hun ouders
overgenomen met de opdracht ze gaaf en
onveranderd te bewaren als het vuur der
Vestaalse maagden. Zoals de dingen door
het voorgeslacht zijn gedaan, zo doen zij
het ook.
Zo ademt het Tibetaanse landschap een
eeuwenoude traagheid, simpelheid van ze
den en onbeweeglijkheid. Volgens steeds
het zelfde patroon zet zich hier het leven
voort, als een onafgebroken eentonig
weefsel. Het is waar dat allerlei zorgen
hen wel eens bezighouden, maar de be
woners treden die met stoïcijnse onbe
wogenheid tegemoet. Wat moeten zij met
variatie, veranderingen waar andere men
sen zo tuk op zijn Immers, elk voorval
brengt oni-ust mee. Het eist activiteit,
aandacht, beweging. En dat is geen
grapje....
Theoretisch
Dit is een land waar de godsdienst re
geert. Van de circa 4V2 miljoen bewoners
zijn er beslist 18 a 20% in een 'klooster
Er zijn zowel monniken als vrouwelijke
religieuzen, want het lamaïsme kent ook
de vroufv die zich van de wereld afkeert
en in de cel door meditatie het hogere
leven zoekt.
De positie van de Tibetaanse vrouw is in
vergelijking met de omiïngende landen
zeker goed te noemen. Verschillende
vrouwen spelen zelfs een belangrijke rol
in het openbare leven. In het algemeen
is het lamaïsme verstard in zijn vormen.
De kloosterlingen hebben gewoonlijk
geen zware regels. Velen van hen zijn
eerder in-het klooster gegaan om mate
riële zekerheid te verwerven dan om op
te gaan in het geestelijk leven....
De gebedsmolen.
Het voortdurend bidden van het gebed
„Om mani patme hum" („O edelsteen
in de lotus") is een der wegen die.vol
gens de Boeddhisten ten hemel voert.
Om hieraan zoveel mogelijk te voldoen
heeft men gebedsmolens vervaardigd. Op
een strook papier heeft men zo klein en
vaak mogelijk deze regel geschreven. De
strook plaatst men in de gebedsmolen.
Het molentje draait rond en bij elke
draaiing heeft men dan het aantal gebe
den „uitgesproken" dat op de strook
staat.
De Chinezen met hun moderne zakelijk
heid staan wel lijnrecht tegenover deze
levensbeschouwing, zodat er van een
compromis nooit sprake kan zijn.
(Nadruk verboden)
Gelijk een arts neemt hij zijn instru
mententas die diepte van aè vulkaan in.
Hij draagt een helm op zijn hoofd, die
stevig genoeg is om een steen van 25
kilogram te laten afketsen: Verder
draagt hij een glasvezelpak, dat hem
beschermt tegen de hitte en gloeiende
stukken steen. Aan zijn gordel hangt
een gasmasker, terwijl zijn voeten ge
schoeid zijn met schoenen met profiel
zolen om zich te kunnen schrapzetten.
Zelden gaat zo'n paar schoenen langer
dan vierentwintig uur mee. Zijn gereed
schap bestaat uit een seismograaf, die
de hevigheid van de trillingen vastlegt
en een hellingmeter. Een op til zijnde
eruptie zal lang genoeg van te voren de
vulkaan doen uitzetten of hellen om als
waarschuwing te kunnen dienen. Ta
zieff draagt verder nog een golftas vol
speciale glazen buizen bij zich, waar
mee hij terstond de vulkanische gassen
kan analyseren en een op een speer ge
lijkend voorwerp, dat hij in de lava
stoot om de temperatuur en de druk te
meten.
KRACHTBRON
Van de ongeveer vijfhonderd aktieve
vulkanen ter wereld heeft Tazieff er
tweehonderd bezocht. Hij heeft gezien
hoe zij uit zee oprezen en nieuwe eilan
den crëeerden, hoe zij lege ruimten vul
den en bergen vormden. Hij is ervan
overtuigd, dat vulkanen geweldige eco
nomische mogelijkheden bieden. De ont
ploffing van de Krakatau in 1883 had
vijfhonderdmaal de kracht van de
grootste H-bom. Hier en daar is het al
zover, dat men van de mogelijkheden,
die vulkanische gebieden bezitten, ge
bruikt maakt. Op IJsland worden hui
zen verwarmd en koken en wassen de
huisvrouwen met water, dat door vul
kanisch magma wordt verhit. Bij Lar-
darello in Italië leveren door vulkanen
gevoede krachtstroominstallaties een
derde van de elektriciteit, die de Itali
aanse spoorwegen gebruiken. Nieuw-
Zeeland en Japan hebben een begin ge
maakt met de exploitatie van deze goed
kope krachtbronnen, terwijl ook de
Verenigde Staten beschikken over een
geathermische stroomkrachtcentrale bij
The Geysers in Californië. Zonder twij
fel zal het onderzoek op dit gebied wor
den voortgezet. Even zeker is het, dat
Haroun Tazieff bij de eersten zal beho
ren, die daarbij zijn onschatbare diens
ten zal aanbieden om het binnenste van
de aarde nog verder te doorvorsen.