Hei spoorkaartje 130 jaar geleden kwam uan biljet in drievoud tot simpel kartonnetje fa Nijmegen komt binnenkort PROF» POMPE KLINIEK Uniek® feetiandelingecssitriim veer gestoorde misdadigers Groeiende belangstelling voor Oosterse sport Wat is karate? Raak slaan is er niet bij Horlogemaker Ook Uw familieberichten plaatsen wij gaarne in dit blad Zaterdag 5 november 1966 TTOLTENS NIEUWSBLAD Wanneer wij in de hal van het station trappelend van ongeduld in de rij staan en wachten tot we ons plaats kaartje ontvangen hebben, waarna wc pas met onze reis kunnen beginnen, beseffen we niet dat ook dit kleine, eenvoudige kartonnen kaartje een ge schiedenis heeft. Dit kleine vervoerbewijs, dat zo ge makkelijk zoek raakt, bestaat in zijn huidige vorm honderddertig jaar, maar voordien maakte men van andere ver- voerbewijzen gebruik. Het begon in de diligence Eigenlijk moeten we terug gaan naar de diligence. In het verleden kwam men tot de overtuiging, dat het bij het vervoer per diligence noodzakelijk was de reizi ger een vervoerbiljet te geven, opdat de postiljon kon zien of voor de reis was betaald. In die tijd kon men niet zoals tegenwoor dig naar de diligence gaan, een kaartje kopen en meerijden, oh neen, men diende een dergelijk biljet minstens 24 uur te voren aan te vragen. Dan werd er een formulier in drievoud geschreven. De rei ziger ontving één exemplaar, het tweede op kantoor, terwijl het derde aan de postiljon werd gegeven, opdat deze bij controle de plaatskaarten der reizigers met de in zijn bezit zijnde afschriften kon vergelijken. Toen de spoorwegen hun intrede deden, werd dit systeem overgenomen. In die eerste tijd moest men ook tevoren plaats bespreken en worden biljetten in drie voud uitgeschreven. DoCh spoedig be merkte men, dat dit zeer omslachtig was. Men zon op een eenvoudiger systeem. Koperen plaatjes In Engeland vond men er wat ,op. Een spoorwegmaatschappij aldaar voerde in 1832 koperen plaatjes in, waarop de naam Voor de balie: HET VEROUDERDE BAMDJE Met de vorige gemeenteraadsverkiezingen had die man geen been aan de grond ge kregen, hoewel hij er genoeg zijn best voor had gedaan, dat moet gezegd. Hij had om zo te zeggen kosten noch moeite gespaard om er in te komen, en dat het niet lukte lag aan de kiezers, maar niet aan zijn propaganda. Die was luid ge noeg. Hij had er toen een geluidswagen bij gehuurd, en een keer of wat stond hij op het Dorpsplein te schreeuwen, na dat wat gramofoonplaten heldhaftige marsen hadden gespeeld. Maar „Beider Belang", zoals zijn partij toen heette, kreeg geen aanhang, en zo bleef hij bui ten de raad. Ondertussen echter is hij toegetreden tot een andere partij, waarvan de naam hier niet ter zake doet. Weer stond hij op de lijst, en weer werd de schetterende pro paganda in het dorp gevoerd. Die zater dagmiddag zou er weer een openlucht- meeting zijn, net als voor de voorgaande raadsverkiezingen. Er stond weer een platform opgesteld, maar de rood-wit- blauwe vlag van toen was nu vervangen door een dundoek van een kleur die hier ook niet ter zake doel, en in het rond stonden sacharijnig kijkende partijgeno ten uit de stad opgesteld om het geheel een krijgshaftig aanzien te geven. Het ge heel trok zeer de aandacht, en vooral de schoolkinderen lieten zich niet onbetuigd. Zij waren in dichte drommen komen op zetten om te horen, hoe het nu eigenlijk in een goed geordende staat moet gaan in de gemeentepolitiek. De redenaar, die de vorige keer geen kans had gekregen, klom op hel spreekgestoel te, waar zijn figuur voordelig uitkwam tegen de vlag, waarvan de kleur hier niet ter zake doet. Hij hief bezwerend de hand op en meteen werd het stil. De radiohan delaar, die de luidsprekerinstallatie ver huurt, had aan een knopje gedraaid. En meteen begon de rede, terwijl de barse mannen uit de stad rondkeken. „Kameraden riep de spreker, „moet er nog langer bloed vloeien in Vietnam, moeten onze kameraden in de zogenaam de vrije landen zich nog langer blauw be talen voor een onzinnige bewapening!-" Daarop kraakte er iets in de luidspreker, en de zelfde stem ging verder: „Het wordt tijd dat de kleine zelfstandigen, die zich door de arbeiders in een hoek laten druk ken, naar voren komen en opmarcheren om hun eisen kracht bij te zetten. Het moet uit zijn met de slappe politiek van onze regering. Als het nodig is, dan moe ten de belastingen desnoods maar nog hoger worden. En al zal de oorlog in Vietnam honderd jaar duren, wij zullen winnen. Want het westen laat zich niet ringeloren." De aandachtige toeschouwerzag uit de verte, hoe thans het beweeg van des sprekers lippen'geen gelijke tred meer hield met het geluid uit de luidsprekers. Zij zagen bovendien, hoe zijn gelaat eerst de kleur aan nam van de vlag, welke tint hier thans niet ter zake is, om vervolgens meer te lopen naar de kleur van een vlag waarvan de kleur ook niet van belang is omdat er geen vlag bestaat van die kleur. De radiohandelaar had gewoon de micro foon uitgeschakeld en draaide nu e n bandopname uit de propagandaveldtocht van de vorige verkiezingen. De zelfde sp; e- ker had toen dingen gezegd, die lijnrecht indruisten legen wat nu op zijn papiertje stond. „Die man heeft zich door een kapitali: i- sche partij laten omkopen", riep de spre ker in de richting van de radiohandelaar, maar niemand verstond hem, want zijn vorige incarnatie overstemde alles. Daar op sloeg hij de microfoon kapot, llij kreeg geen zetel en het heeft hem nu twee tientjes boete gekost wegens vernie ling. Zo gaat dat in verkiezingstijd. van de maatschappij, het station van bestemming en een serienummer stonden vermeld. Deze koperen plaatjes gebruikte men voor de reizigers derde klasse, aan gezien hun aantal het grootste was. Voor de eerste klasse werden nog biljetten in drievoud uitgeschreven. Onderweg kwam de conducteur en con troleerde de penningen, die hij in ont vangst nam. Later werden ze gesorteerd en naar het station van herkomst terug gezonden, opdat ze weer gebruikt konden worden. Ongetwijfeld was dit een aardig systeem, dat zeer economisch werkte, maar toen na verloop van tijd de stroom treinrei zigers steeds groter werd, bleek het on doenlijk elke avond al die duizenden plaatjes te sorteren en terug te sturen. Weer moest men naar een ander systeem zoeken. Het kartonnen kaartje komt De in 1792 in Lancashire geboren Thomas Edmondson, die in 1836 stationschef te Milton werd, komt de eer toe de geeste lijke vader van het huidige spoorkaartje te zijn. Hij zag al heel spoedig, dat het gebruike lijke systeem niet voldeed en geruime tijd piekerde hij over een oplossing. Hij construeerde een laatje, waarin karton nen kaartjes in omgekeerde volgorde van nummering werden geplaatst; een een voudig systeem van touwtjes en katrollen maakte het de bediener mogelijk een be paald, gewenst rijtje kaartjes naar vo ren te schuiven, waarvan dan het voorste kaartje werd verkocht. Hier liet Edmondson het niet bij, want zijn systeem was nog niet .perfect. Hij vond ook een dateermachine uit, waarin het kartonnen kaartje tussen twee kaken werd geklemd. Aanvankelijk waren dit kaken van hout, in één van deze stond de datum in spiegelbeeld gesneden. Later vervaardigde hij een en ander van me taal. De wereld roncl Zijn vinding vond na korte tijd algehele erkenning en niet alleen in Engeland maar over de gehele wereld ging men tot dit systeem over. De grote glorie heeft hij zelf niet mogen, beleven, want juist in 1851, toen men tot invoering van zijn systeem elders overging, overleed hij. Ed mondson stelde ook zelf de standaard- maat van het kaartje vast en deze wordt no^ overal gebruikt, namelijk 57 bij 30V: mm. Al is in onze tijd een en ander meer ge perfectioneerd, toch gebruikt men nog steeds het systeem van Edmondson, na melijk het kleine kartonnen kaartje, op gesteld in rijtjes, welk kaartje op datum afgestempeld wordt, al zijn er op de grote stations al ingenieuze machines in gebruik, die blanco kaartjes „drukken", terwijl de klant er voor het loket op wacht. (Nadruk verboden) DE VRAAG hoe men geestelijk ge stoorde misdadigers moet aanpakken, heeft de laatste jaren tot tal van discus sies uitgelokt. Niettemin blijkt men in ons land een positief antwoord te geven op deze vraag. Werd 11 jaar geleden in Utrecht reeds een begin gemaakt met. de psycho-therapeutische behandeling van delinkwenten (in de befaamde dr. van der Hoevenkliniek), binnenkort zal te Nijmegen een soortgelijke kliniek in ge bruik worden genomen. Dat de kloof tussen de inzichten van strafrechtsgeleerden en psychiaters nu wel grotendeels is overbrugd, wordt ge symboliseerd in de naam van de nieuwe inrichting. Zij zal de naam dragen van Nederlands grootste, levende strafrechts- geleerde, prof. W. Pompe. Met de Pompe- kliniek krijgt ons land een tweede instel ling, die bewijst dat Nederland op het ge bied der moderne strafrechtspleging een vooraanstaande plaats in de wereld heeft ingenomen. Alle verpleegden psycho-therapeutisch behandelen IN de prof. Pompe-kliniek, die aan de rand van de stad Nijmegen is gebouwd, heeft men elke gedachte aan een gevan genis willen vermijden. Ondanks het feit dat er naast verschillende open pavil- joens ook een gesloten afdeling is. Het gebouw beantwoordt aan de modernste principes van licht en lucht. Tralies ziet men er niet, de patiënten zullen er hun eigen kleding mogen dragen. Zij zullen te werk worden gesteld in enkele goed uitgeruste werkplaatsen, waar zij een redelijk loon verdienen, waarvan zij echter een belangrijk deel moeten afstaan ter wille van een bijdrage in de (hoge) kosten van hun eigen be handeling. Na verloop van tijd zullen ver schillende patiënten bij een werkgever in de stad gaan werken om de aanpassing aan de maatschappij te hervinden. In de kliniek, waaraan tal van psychi aters, psychologen, een sociologe, en maatschappelijk werkenden zijn verbon den, worden delinkwenten opgenomen, die door de rechter ter beschikking van de regering zijn gesteld. Plet gaat hier om een categorie, delinkwenten, met wie men eigenlijk nooit goed raad heeft ge weten. Verstandelijk normaal en niet zelden zelfs begaafd, vervallen zij telkens met grote hardnekkigheid weer tot crimina liteit. Gevangenisstraf brengt hen niet tot inkeer, reclasseringshulp slaat even min aan. Maar de ervaring heeft geleerd, dat deze „onverbeterlijken" toch wel in het maatschappelijk gai'eel zijn te bren gen mits men hen aan een intensieve be handeling onderwerpt. Zo zijn in de af gelopen jaren in de v. d. Hoevenkliniek tal van delinkwenten behandeld, die na hun ontslag zich wèl aan de maatschappij konden aanpassen. Wat in de gevangenis, de meeste opvoedingsgestichten en de rijksasiels niet mogelijk, bleek, werd hier gerealiseerd. Psycho-therapie IN DE ZELFDE geest gaat. men nu in de Pompe-kliniek werken. De geneesheer directeur, dr. Maas, heeft trouwens ge ruime tijd in de Utrechtse kliniek ge werkt, om ervaring in dit werk op te doen. In Nijmegen zullen- alle verplèegden een psycho-therapeutische behandeling ondergaan. De psycho-therapie geschiedt in de vorm van een z.g. dicptepsychologi- sche behandeling. De patiënt spreekt zijn gevoelens en gedachten uit en ontdekt zo zijn gebreken. Door zich uit te spreken wordt hij zich bewust, welke innerlijke motieven hem tot zijn misdrijven hebben aangezet. Hij krijgt inzicht in zijn problematiek, die veelal dieper geworteld is dan hij ooit vermoeden kon. Plij krijgt meer zelfin zicht, hij laat zich minder gauw door zijn emoties meeslepen, zijn verstand kan zijn gevoelens nu beter corrigeren. De behandeling tracht dus ^een betere verhouding tussen driftleven en redelijk inzicht te bewerkstelligen. Niet in de watten MEN BEHOEFT niet te denken, dat deze verpleegden in de watten worden gelegd. Ervaringen in de Utrechtse v. d. Hoevenkliniek hebben juist geleerd, dat deze behandeling zeer hoge eisen stelt, zo hoog, dat sommige verpleegden liever naar een gevangenis zouden worden over geplaatst. De behandeling heeft in enkele gevallen zelfs tot lichamelijke reacties ge leid, zoals longaandoeningen of maag kwalen. Prof. Kloek, directeur van de observa tiekliniek van het gevangeniswezen te Utrecht, vindt het niet verwonderlijk dat de behandeling zulke spanningen oproept. „Wij hebben ons altijd op deze delinkwen ten verkeken", vertelt hij ons. „De mees ten van hen dragen een masker dat hun wezenlijke tekorten aan ons oog onttrekt. Zij verbergen de gevoelens van angst, on zekerheid en onmacht die hen beheersen achter een masker dat de schijn moet wekken alsof zij onverschillig, stoer en zelfverzekerd door het leven gaan. In de behandeling worden zij gedwongen dit masker af te zetten". Prof. Kloek meent dat gevangenisstraf voor deze mensen „veel gemakkelijker" is maar hen geen cent verder brengt. Meesukkelen „DEZE delinkwenten kunnen jaren lang braaf meesukkelen in het gevange nisgareel zonder dat datgene, wat hen voor het maatschappelijk leven onge schikt maakt, wordt opgemerkt. Mensen die telkens weer blijk geven van hun on vermogen tot het dragen van verantwoor delijkheid komen voor maanden of jaren terecht in een omgeving waar op hun verantwoordelijkheidsgevoel nauwelijks een beroep wordt, gedaan." Dat laatste zal in Nijmegen wel gebeu ren. De maatschappelijke werkers (sters) zullen steeds een appèl doen op het ver antwoordelijkheidsbesef van de verpleeg den. In navolging van de Utrechtse kli niek zullen de verpleegden medezeggen schap in de gang van zaken krijgen. De bedoeling is een soort kerngroep te cre ëren, een patiëntenvertegenwoordiging die door de verpleegden zelf wordt geko zen. De kerngroep zal dagelijks confere ren met de staf van de kliniek en een adviserende stem hebben, terzake van de te nemen beslissingen. Lotgenoten beslissen IN UTRECHT heeft dit unieke systeem, dat in alle delen van de wereld dc aandacht trok, goede resultaten afge worpen. Daar mag een verpleegde zelfs alleen dan de straat op, wanneer behalve de staf ook zijn medepatiënten dit voor de veiligheid van de samenleving verant woord achten! In de Pompe-kliniek zal op soortgelijke basis worden gewerkt. Men gaat er van uit dat men slechts dan het vertrouwen van de verpleegden kan winnen, indien men hen als volwaardige mensen beje gent, als mensen die óók een mening hebben die de moeite waard kan zijn. Met de Pompe-kliniek krijgt ons land een tweede instelling, die op het gebied der moderne strafrechtspleging belang rijk werk gaat verrichten. En is de wijze, waarop een volk zijn justitiabelen behan delt, niet tekenend voor de beschaving van dit volk Mr. H. van Oud wijk Door John Bluming en enkele anderen is karate ook in ons land in de be langstelling gekomen. Deze oosterse sport moge dan in Nederland niet zo sterk zijn verbreid, onmiskenbaar is er een tendens waar te nemen van een groeiende interesse. Wat is karate Een moeilijke vraag, die evenmin concreet valt te beant woorden als soortgelijke vragen om trent judo. Zelfbeheersing en snelheid In de loop der jaren hebben verschillen de oosterse sporten in de westerse we reld een grote populariteit verworven. Met name judo y jiu jitsu trokken hier veel beoefenaren. In ons land werd dc beoefening van judo nog aanzienlijk ge stimuleerd door de internationale suc cessen van Anton Geesink. Daarentegen is een andere oosterse sport als aikido hier nog nauwelijks bekend. Ook het karate wordt in ons land intensief be oefend, maar zoals gezegd neemt de be langstelling voor deze oosterse sport sterk toe. Nu valt het altijd moeilijk uit te leggen, wat deze sport voor de beoefenaar be tekent. De oosterling beleeft karate, evenals judo, heel anders dan de wes terling. Voor ons is het een sportieve bezigheid, terwijl voor de oosterling ka rate tevens een vorm van religieuze be levenis is. In de oosterse godsdiensten en filosofieën wordt sterk het accent gelegd op de eenheid van lichaam en ziel. Wanneer het lichaam onder ijzeren verricht precisie- en geduldwerk als weinig anderen Zoals de één misschien graag aan een automotor prutst, zo zal een ander wellicht interesse hebben voor de fij ne, maar soms aardig ingewikkelde mechanismen van een horloge of een ander uurwerk. Veel jongens en ook wel meisjes met een beetje technisch gevoel zullen wel eens een horloge of een wekker hebben gedemonteerd, al was het alleen maar om te kijken hoe dat altijd tikkende mechanisme, meest al aangedreven door een veer, eigen lijk werkte. Dat demonteren bleek in de meeste gevallen heel wat eenvoudi ger dan het weer monteren, want daarvoor is zeker een hele dosis tech nisch vernuft nodig. Bovendien is de factor geduld heel belangrijk, want ook de doorgewinterde vaklieden heb ben het nog wel èens moeilijk met het monteren van de hele fijne dames uurwerkjes. Daar komt bij, dat nog veel sterker dan in de auto-branche bijvoorbeeld het geval is, er verschil len bestaan in de wijze van montage van de verschillende uurwerkjes die de fabrieken op de markt brengen. Manlijk beroep, dat meer geschikt is voor vrouwen De horlogemaker moet over een echte technische feeling beschikken, om al deze min of meer ingewikkelde precisie-mc- chanismen in elkaar te kunnen zetten. Om het werk goed te kunnen doen moet je je sterk kunnen concentreren op de onder de handen liggende uurwerkjes, ter wijl om je heen allerlei klokken in veler lei toonaarden hun getik laten horen. Verscheidenheid Het zijn niet alleen de verschillende systemen van aandrijving van het mecha nisme die er bestaan, mahr iedere fa briek past een andere constructie toe van het systeem en daar moet de horloge maker maar mee bekend zijn. Bovendien krijgen de duurdere uurwerkjes veelal nog extra technische snufjes mee, zoals het aangeven van de datum, de maand en de maanstand, of hebben zij automati sche opwinding door de armbeweging. Andere horloges en klokken moeten een hoorbare tijdsignalering geven of tot in seconden of tienden daarvan nauwkeurig kunnen aanwijzen en daarenboven nog in beweging of stil worden gezet door mid del van een druk op de knop. Het beroep van horlogemaker kan ook zeer goed door vrouwen worden uitge voerd, want in aanleg heeft een vrouw in het algemeen een wat fijnere vinger techniek dan een man en dat is in dit beroep zeer belangrijk. Voor lichamelijk gehandicapten biedt dit beroep ook goede mogelijkheden, wanneer men maar aan de specifieke beroepseisen voldoet. Zelfs één-ogige mep«en kunnen dit werk zeer goed doen. Reparaties De horlogemaker verricht zijn werk voor namelijk zittend aan een kleine, zeer goed verlichte, werktafel, waarop hij al zijn gereedschappen heeft liggen. Vaak kan een klant slechts zeggen dat het uur werkje niet loopt of niet goed loopt en dan moet de horlogemaker i "aar uitzoe ken waar de storing is. Naast het opsporen van de storing en het repareren daarvan zijn ook het reini gen van de fijne mechanismen en het re guleren, opdat de kleine wijzer weer pre cies twee keer helemaal de wijzerplaat rondgaat en dat de andere wijzers in hun verhouding niet sneller of langzamer draaien, dan normaal. Daarnaast vormt ook het onderhoud van het gereedschap een belangrijke taak en omdat de meeste horlogemakers ook nog een zaak heb ben, is hieraan ook veel werk verbonden. Eigen zaak In ons land hebben betrekkelijk veel hor logemakers een eigen, in het algemeen vrij kleine, zaak, waarin reparatie en ver koop hand in hand gaan. Bij de oplei- discipline staat, dan zal dit de innerlijke harmonie ten goede komen. Een harmo nie, die noodzakelijke voorwaarde is om iets te begrijpen van de mysteries van het bestaan. 5 regels Over karate is een groot aantal legenden in omloop, die iets van de oorspronke lijke sfeer weergeven. Zo bestaat er een legende over een Japanse vorst, die twee eilanden op de vijand had veroverd. Hij vaardigde toen een bevel uit, waarin het bezit van wapens strafbaar werd ge steld. Iedereen die deze verbodsbepaling zou overtreden, zou tot de strop worden veroordeeld. Dit verbod noodzaakte de mensen zich een verdedigingsmethode ei gen te maken, waarbij de „open hand" (karate) als waardevol wapen te ge bruiken was. De noodzaak zich tegen mogelijke aanvallen te beschermen, dwong hen zich hierop toe te leggen. Pas veel later zou Funagoshi Gishin (in 1869 geboren op het eiland Okinawa) de grondslag leggen voor het karate zoals wij dat nu kennen. Hij stelde de regels op die bindend zijn voor elke beoefenaar van karate: 1. karakter. 2. doorzettings vermogen. 3. eerlijkheid. 4. zelfbeheer sing. 5. etiquette. Niet raken De letterlijke betekenis van karate is dus „open of lege hand". Karate houdt in, dat men zich vei-dedigt door slaan, trappen of stoten naar vitale, kwetsbare of zwakke delen van het lichaam. In de sportvereniging gaat het er na tuurlijk niet om de tegenstander te ra ken Vlak voor het trefpunt wordt dan de slag, trap of stoot geëindigd. Dat vergt een enorme lichaamsbeheersing en lange tijd van zorgvuldige oefening. Door veel trainen is het mogelijk zover te ko men, dat men het trefpunt met een snel heid van ongeveer 275 a 300 km per uur kan naderen. Bij karatewedstrijden ligt het niet in de bedoeling dat men zijn partner raakt. Men demonsteert slechts, dat men hem had kunnen raken. Raakt men de part ner toch, dan wordt men gediskwalifi ceerd of zelfs van* wedstrijden uitge sloten. Karate kent een vijftal basistechnieken die snel zijn aan te leren. Men kan na een paar maanden de grondbeginselen van deze sport al onder de knie hebben. De kracht en de snelheid van de stoten en slagen worden gedemonstreerd met hulpmaterialen zoals stenen, planken etc. Op deze materialen worden de verschil lende technieken toegepast. Bij deze sport behoren geen valtechnieken, reden waarom ook dames er zich toe voelen aangetrokken. Tom Noddy. dingsmogelijkheden. is hiermee rekening gehouden, want deze voldoen alle aan de eisen die zijn gesteld in de vestigingswet. Een niet gering aantal horlogemakers werkt voorts als thuiswerker en dit zijn vaak degenen, die zich door een lichame lijke handicap moeilijk kunnen verplaat sen. Zij zijn echter vaak bijzonder goede beroepsoefenaren. Ook bestaan hier en daar enige reparatie-ateliers waarin meer werknemers hun beroep uitoefenen. Vooral in kleinere plaatsen is het beroep van horlogemaker vaak verenigd met dat van juwelier en/of goud- en zilversmid. Hiervoor zijn echter speciale vakdiplo ma's nodig. Opleiding Voor de opleiding tot horlogemaker be staan er verschillende mogelijkheden. In Schoonhoven staat aan de Jan Kortland straat 1 de Vakschool voor Goud- en zil versmeden, Juweliers, Uurwerkmakers en Graveurs. De cursus aan de afdeling uur werkmaken duurt drie jaar, plus één jaar praktijk onder toezicht van de school. Als toelatingseis verlangt men het diploma m.u.l.o.-B of A met wiskun de of een gelijkwaardige opleiding. Aan de Hoofdsleeg 10 in Rotterdam vindt men de Chr. Huygensschool en hier duurt de cursus aan de afdeling horlogemaken vier jaar plus een praktijkjaar onder toe zicht van de school. De toelatingseis is het goed doorlopen van de lagere school, gevolgd door een toelatingsexamen aan de school. De zelfde voorwaarden worden gesteld door de Stichting Horlogemakers vakschool „Cornelis Verhagen" te Hoorn. Bovengenoemd zijn alle drie dagscholen. Voor hen die enkele jaren in een bedrijf werkzaam zijn en een m.u.l.o.- of een gelijkwaardige opleiding hebben is aan de Christiaan Huygensschool in Rotter dam ook een avondcursus die twee jaar duurt. Tenslotte verzorgt de Corporatie tot het afnemen van examens in het uur- werkmakersbedrijf te Rijswijk (Z.H.) nog een ongeveer drie jaar durende schrifte lijke cursus. In alle opleidingsprogramma's is de op leiding voor het middenstandsdiploma ook opgenomen.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1966 | | pagina 5