Van het erf der kerk
gesloten
E, J. Westerik
BEELAME
IS
WINST
Voor sport- en
vrije tijd»
kleding
3 ha. grasland
G. VAN ion
Auto-verhuur
SCHIPPERT
gesleten
HAVER- en TARWESHG
GERR, SOEPENBERG
Wegens vaeantie gesloten
Holtense Veevoeder- en Eierhandel
Zaterdag 5 september 1964
HENDRIK JAN
NIJENHUIS
ALBERTHA MEERMAN
hebben de eer U mede na
mens wederzijdse ouders
kennis te geven van hun
voorgenomen huwelijk,
waarvan de voltrekking
D.V. zal plaats hebben op
vrijdag 11 september 1964
des namiddags om 2.30 uur
ten gemeentehuize te Hol
ten.
Rijssen, Graaf Ottostr 15
Holten, Beuseberg 157
september 1964
Voorlopig adres:
Beuseberg 157
Gelegenheid tot feliciteren
op vrijdag 11 sept. na 7.30
uur in hotel „Vosman".
JAN ALBERT SLOTMAN
ARENDJE MAGRETHA
VELDHUIZEN
hebben de eer, mede na
mens wederzijdse ouders,
kennis te geven van hun
voorgenomen huwelijk,
waarvan de voltrekking
D.V. zal plaats hebben op
dinsdag, 15 sept. a.s. des
voormidags 10.30 uur ten
gemeentehuize te Holten.
Kerkelijke inzegening om
2.30 uur in de Ned. Herv.
Kerk te Holten, door de
Weleerw. Heer ds J. H.
Israël.
Holten. Oranjestraat 73
Beerzerveld, Westerweg 48
september 1964
Toekomstig adres: Oranje
straat 73, Holten.
Receptie van 4.00-5.30 uur
in hotel Vosman, Oranje
straat, Holten.
In plaats van kaarten
Vrijdag 4 sept. a.s.
Hhopen onze lieve ouders^
en grootouders
H. J. SMIJS
i W. SMIJS-KEVELAM
hun 40-jarig huwelijk
te herdenken.
Dat zij nog lang ge- j
spaard mogen blijven
is de wens van hun
Hiermede betuigen wij
onze hartelijke dank voor
de vele blijken van be
langstelling bij ons huwe
lijk ondervonden.
B. J. Barvelink
W. H. Barvelink
Pieffers
Holten, sept. 1964
Neerdorp 64
Bij inschrijving te koop:
(1 perceel) en pl.m. 3V2 ha
bouw- en grasland (aan
elkaar grenzend). Briefjes
inl. vóór zaterdag 12 sept.
a.s. bij A. Bronsvoort, Beu
seberg 116, Holten.
WEGENS VAKANTIE
maandag, dinsdag en
woensdag a.s.
ZELFBEDIENING
Oranjestraat.
Te koop:
beste biggen,
waaronder beste fokzeug-
jes met certificaat bij H. J.
Rensen, Espelo 82.
W. G. ten Velde-Bos, Raal-
terweg 14, vraagt
MEISJE
voor anderhalve dag of 3
halve dagen per week.
Te koop:
g.o.h. herenrijwiel
H. J. Beltman, Kolweg 19.
Vanaf heden
Zonder chauffeur.
Automobielbedrijf
Telefoon 363
Biggen te koop
H. J. Oosterveld, Neerdorp
28.
Te koop:
een g.o.h. fornuis
Wed. Kromdijk, Look 67.
Zij die iets verschuldigd
zijn of te vorderen hebben
van de
Braderiecommissie
worden vriendelijk ver
zocht te betalen c.q. hun
rekening in te dienen vóór
13 september a.s. bij de
heer H. Klein Velderman,
Industriestraat 5-7.
Enige wollen Smyrna
VLOERKLEDEN
door Groothandel op Jaar
beurs gebruikt; f 150,p.
stuk. Grote maten. Niet
van nieuw te onderschei
den. Evt. thuis te bezichti
gen. Brieven onder nr. 59
bureau van dit blad.
Te koop:
prima braadhaantjes
f 1,50 per stuk. D. J. Mars
man, bij café „de Wippert"
telefoon 05731-353.
Bij voldoende deelname
Cursus Engels voor
beginners
Aanmeldingen bij G. E.
Kamperman. onderwijzer
ULO. A. J. Goldsteinstr. 16,
Holten. Tel. 735.
WEGENS VAKANTIE
vanaf 5 tot en met 12 sept.
SMEDERIJ
GEVRAAGD:
EEN MEISJE
voor 2 halve dagen p. w.
Mekenkamp, Oranjestr. 40
bij directe bestelling lage prijzen.
DEN HAM - telefoon 05495-400 en 293.
Zaterdag 12 t.e.m. zaterdag 19 september a.s.
Voor afhalen van gas geopend.
Groothandel in gas- en aardolieprodukten.
Markeloseweg B 163
De preek van dr. Martin Luther
King.
DE KLOP TE MIDDERNACHT
De boodschap van het Evangelie, die
op aangrijpende wijze in het RAI-ge-
bouw te Amsterdam werd gebracht door
de negerpredikant dr. Martin Luther
King is voor ons aanleiding om de samen
vatting van de preek, zoals deze beschik
baar werd gesteld, weer te geven.
Wie van u zal een vriend hebben, die
midden in de nacht bij hem komt en tot
hem zegt: vriend, leen mij drie broden,
want een vriend van mij is op reis bij
mij aangekomen en ik heb niets om hem
voor te zetten? Lukas 11 5-6.
In deze gelijkenis is het midden in de
nacht, evenals in onze wereld. Het is
middennacht in de samenleving. De
mens beschikt nu over de mogelijkheid
om zichzelf te vernietigen. Wanneer wij
in vroeger tijden in duisternis verkeer
den, riepen wij de wetenschap te hulp,
geneeskunde, techniek, het vrije denken
bracht dan licht. Helaas kan de weten
schap nu geen uitkomst brengen, want
ook zij verkeert in de nacht.
Het is middernacht in het innerlijke,
individuele leven. Angst kwelt de mens
overdag en bij nacht. Het aantal geeste
lijk gestoorden is groter dan ooit. Boe
ken wijzen ons de weg tot „vrede voor
de ziel", de populairste predikant preekt
over; „Hoe word ik gelukkig?"
Het is middernacht in de zedelijke
sfeer. In de nacht verliezen de 'kleuren
hun helderheid; goed en kwaad is een
kwestie geworden van wat de meerder
heid doet. Het enige gebod dat absoluut
geldt is: „gij zult u niet laten betrap
pen". De hoofddeugd is: „er door te slip
pen". Niet de flinkste, maar de „linkste"
houdt het hoofd boven water.
Evenals in de gelijkenis wordt ook
vandaag een klop gehoord. Miljoenen
kloppen aan de deur van de kerk: in de
Verenigde Staten, maar ook in Sovjet
Rusland. Veertig jaar onderdrukking en
atheïsme hebben niet kunnen verhinde
ren dat daar vandaag veertig miljoen
mensen kloppen aan de deur van de
kerk.
Toch overschatte men dit niet. Getal
waarborgt geen geloofskracht, kwanti
teit geen kwaliteit. Bijna altijd is het de
bezielende, toegewijde minderheid ge
weest die de wereld beter maakte.
Toch vormt voor miljoenen de kerk
het enige punt waarop zij zich in de
nacht kunnen oriënteren. Zij vragen om
het stukje brood om voort te kunnen.
De reiziger verzoekt om drie broden:
in de eerste plaats het brood van het ge
loof, in de tweede plaats het brood van
de hoop. In het begin van deze eeuw be
stond er weinig honger naar dit brood.
Een stralend optimisme overheerste.
Men knielde voor het altaar van de
vooruitgang. Toen kwamen de wereld
oorlogen en zij doofden het licht van de
hoop. Voor velen werd het levert zinloos,
maar zelfs in ogenblikken van volkomen
hopeloosheid riepen en roepen de men
sen om het brood van de hoop.
In de derde plaats hunkert men naar
het brood van de Liefde. Vele mensen
hebben het gevoel dat zij nergens bij ho
ren in deze wereld die benauwend on
persoonlijk is geworden. Verbijsterd
zoekt de mens die nummer, systeem-1
kaart is geworden naar het brood van de
liefde.
De man in de gelijkenis kreeg ten ant
woord: „Val mij niet lastig". Hoevelen
hebben dat gehoord als zij klopten aan
de deur van de kerk! Afrikanen op zoek
naar het brood van de sociale gerechtig
heid, Amerikaanse negers hunkerend
naar het brood van de vrijheid, werden
genegeerd of met onverschilligheid be
groet. Zelfs die blanke leiders die in
hun hart wel anders zouden willen, heb
ben er vaak de moed niet toe. Het is tra
gisch, dat veelal juist de kerk meewerkt
aan het bestendigen van de rassenschei
ding. Tallozen vragen om het brood van
de vrede. Maar vaak heeft de kerk hen
teleurgesteld. Zij zwijgt of hecht haar
goedkeuring aan de bewapeningspropa-
ganda, heeft zelfs in de wereldoorlogen
wapens en legers gewijd en geïnspireerd
en de oorlog daarmee zedelijk gesanctio
neerd.
Anderen komen naar de kerk om het
brood van materiële rechtvaardigheid,
maar vonden geen gehoor. Dikwijls
plaatste de kerk zich op een lijn met de
bevoorrechten, in Rusland zelfs zo zeer,
dat de kerk met de oude orde moest on
dergaan.
De kerk behoort het geweten van de
staat te zijn, niet haar werktuig. Wan
neer de kerk haar profetische bezieling
niet herwint, wordt zij een gezelligheids
club. Wanneer zij niet actief deelneemt
aan de strijd om vrede en recht zal zij
de trouw van miljoenen verbeuren, maar
wanneer zij zich bevrijdt uit de kluisters
van de status quo dan zal de verbeel
ding van de mensen doen ontvonken en
hen doordringen van een vurige liefde
voor vrede, waarheid en recht.
Ook de zogenaamde negerkerk heeft
in de middernacht mensen laten staan.
Eigenlijk kunnen er geen afzonderlijke
neger- of blanke kerken bestaan. Som
mige negerkerk en staan in brand van
emotionaliteit, daar wordt de eredienst
amusement, andere zijn bevroren in con
servatisme, daar is de eredienst koud en
hol en de preek gaat over de dingen van
de dag. Te middernacht is er zelfs geen
brood voor hongerige zielen, de mensen
worden genegeerd of zij krijgen brood
dat hard is geworden.
In de gelijkenis gaat de man door met
kloppen en tenslotte brengt hij zijn
vriend er toe de deur te openen. Ook dat
gebeurt vandaag met de kerk.
De mensen gaan door met kloppen,
omdat zij weten dat daar het brood des
levens is. De kerken worden opgeroepen
om Jezus Christus uit te roepen tot de
hoop der mensen. Vele jonge mensen,
verbijsterd door de onzekerheid van het
leven, moeten voorzien worden van het
verse brood van de hoop: God kan uit
het slechte het goede laten voortkomen.
Anderen worden gemarteld door schuld
besef, zij moeten van Christus het verse
brood van de vergeving ontvangen.
Hen, die de avond van hun leven nade
ren, moeten we voorzien van het brood
van het eeuwige leven.
In de verwarring van middernacht
hunkert de vermoeide reiziger in wer
kelijkheid naar de dageraad. De slaven
hebben dat altijd geweten. Te midder
nacht zongen ze: „Nobody knows the
trouble I've seen". Maar vertrouwend op
de komende morgen klonk het: „I'm so
glad trouble don't last alway".
Het geloof in de dageraad houdt in dat
God goed is en rechtvaardig. Wie dit ge
looft kan in de duisternis voortgaan in
de zekerheid dat voor hen die God lief
hebben alle dingen medewerken ten
goede.
De dageraad komt. De psalmist zegt:
des avonds vernacht het geween maar
tegen de morgen is er gejuich.
WERELDBOND VAN
HERVORMDE KERKEN
Algemene vergadering in Frankfurt.
Onafhankelijk van de door de encycliek
opgeworpen vragen heeft de Hervormde
Wereldbond in een zorgvuldig geformu
leerde verklaring zijn houding tegenover
de roonis-katholieke kerk bepaald. Met
dankbaarheid wordt „het nieuwe klimaat"
begroet waar in plaats van vijandschap
en verwijdering nieuwe contacten zijn ge
komen. Met waardering wordt melding
gemaakt van de vooruitgang van de kant
van de rooms-katholieke kerk, die thans
de protestantse kerken „als belangrijke
leden van de christelijke gemeenschap"
erkent. Aan de horizon tekent zich de
mogelijkheid af, dat door wederzijds be
grip en vertrouwen ook een oplossing zal
zijn te vinden voor oude tegenstellingen
en moeilijkheden. De in dit verband ge
noemde katholieke praktijk van de ge
mengde huwelijken is een gevaar voor de
interkerkelijke betrekkingen. In een ver
klaring wordt op de protestantse waarne
mers bij het concilie een dringend beroep
gedaan bij het secretariaat van kardinaal
Bea in Rome een verzoek in te dienen en
daarin duidelijk te maken dat een derge
lijke politiek van de gemengde huwelijken
slechts een uitbreiding van de saeculari-
satie bevordert en een verzwakking van
de kerk van Christus tot gevolg heeft. De
verklaring verzwijgt echter evenmin dat
veel hervormde kerken altijd nog te lij
den hebben onder beperkingen van de
vrijheid van godsdienst.
Het waren vooral de minderheidskerken
in overwegend r.kj landen die waarschuw
den voor een al te groot optimisme. De
inhoudvan de verklaring „past niet bij
de situatie waarin wij ons bevinden" zo
zei een afgevaardigde uit Portugal.
Evenals vijf jaar geleden in Sao Paulo
was ook in Frankfurt het probleem van
de godsdienstvrijheid een belangrijk punt
van bespreking.
Een overzicht van de situatie in ver
schillende landen die op een van de dage
lijkse persconferenties door enkele spre
kers uit minderheidskerken uit Italië,
Spanje, Griekenland, Polen en Pakistan
werd gegeven was niet zeer bemoedigend.
Op zeer concrete wijze heeft het con
gres zich uitgesproken over het rassen
vraagstuk toen het zich in een verkla
ring aldus uitsprak: „Christenen moeten
niet alleen met woorden, maar ook met
daden protesteren tegen rassendiscrimi
natie. Zjj zijn geroepen in de maatschappij
te getuigen voor gerechtigheid en moeten
hulpvaardig de zijde kiezen van hen, die
vanwege ras of huidskleur worden onder
drukt".
Het is in strijd met de ware aard van
de kerk zo zegt de verklaring verder
op grond van ras, kleur of volksaard
iemand uit te sluiten van een gemeente
of van het kerkelijk leven. Wie anders
handelt verduistert het Evangelie voor de
wereld en maakt het getuigenis van de
kerk krachteloos. In ieder geval weten de
Christenen, dat zij als zij opkomen
voor gerechtigheid tussen de rassen
dit moeten doen vanwege de dienst der
verzoening.
Enkele vertegenwoordigers van kerken
uit Zuid-Afrika maakten bezwaar tegen
de uitspraak dat niet alleen in het grote
verband der kerken, maar ook in de plaat
selijke gemeenten niemand vanwege zijn
ras of kleur buiten de gemeenschap mag
worden gehouden. Zij wilden dit alleen
zien toegepast op de kerk als geheel. Een
motie hierover werd evenwel slechts door
enkelen ondersteund.
Tot nieuwe president van de Wereld
bond van Presbyteriaanse Kerken is in
Frankfurt benoemd de Duitse theoloog,
dr. W. Niesel.
Dr. E. Emmen, secretaris-generaal van
de N.H. Kerk was een van de negen vice-
presidenten die gekozen werden.
Mejuffrouw Dr. W. Timmermans, se
cretaresse van de Hervormde Vrouwen
dienst is gekozen tot presidente van het
comité voor de Vrouwenarbeid van de We
reldbond.
WEET WAT U KOOPT
„Iedere Nederlander wordt geacht de wet
te kennen". Meestal komt hij er echter
niet toe de diverse wetboeken door te
lezen en meestal weet hij niet precies
welke maatregelen de overheid getroffen
heeft om ons leven te beveiligen, te ver
gemakkelijken en ingewikkelder te ma
ken.. In enkele artikelen willen wij een
en ander uit de doeken doen over de
praktijk van onze levensmiddelenwetge
ving: over de kwaliteitseisen die aan ons
voedsel worden gesteld. Misschien vindt U
het wel zo interessant dat U de eerstvol
gende keer dat U een boekhandel binnen
stapt een Warenwet gaat bestellen.
Onze levensmiddelenwetgeving beoogt
die levensmiddelen uit de handel te weren
die schadelijk kunnen zijn voor de ge
zondheid (bijvoorbeeld besmette melk,
schadelijke conserveermiddelen of kleur
stoffen) en die niet aan bepaalde mini
mum eisen voldoen.
Dit laatste beoogt zij onder meer door
het voorschrijven van bepaalde kwalitei
ten van levensmiddelen waardoor mislei
ding cn dus oneerlijke concurrentie voor
komen wordt.
De fabrikanten van levensmiddelen
kennen deze wetsbepalingen natuurlijk op
hun duimpje, de huisvrouw in het alge
meen niet. Voor een huisvrouw is
„vruchtensaus" misschien hetzelfde als
„puddingsaus" het zijn alle twee pro-
dukten die zij over de pudding of in de
yoghurt kan gieten. Waaróm het ene
duurder is dan het andere weet zij ge-
dankbare kinderen en
kleinkind.
ft Bathmen, sept. 1964
4 Loo 81.
ft Receptie op maandag R
7 sept. van 10.00-17.00
m uur aan huis.
OS>}P8Qg&P8D8>»g&6>XttJtP
x De elfde september V
hopen onze geliefde
ff ouders en grootouders
a H. BRONSVOORT
ft en
I H. BRONSVOORT—
VINCENT
ft hun 40-jarige echt-
el vereniging te herden-
ft ken.
o Hun dankbare kin-
ft deren en kleinkin-
S deren en verloofde.
ft Markelo, sept. 1964
Borkeldweg 1
X Gelegenheid tot feli-
citeren op 11 sept. des
avonds van 7-10 uur
ft in café „De Poppe".
woonlijk niet het is haar misschien wel
nooit opgevallen dat zij naast elkaar
bestaan.
Wanneer de huisvrouw prijs- en kwali-
teisbewust wil kopen is het goed, dat zij
de aanduidingen op de verpakking goed
bekijkt: zowel de naamsaanduiding als de
eventuele gewichtsaanduiding, en dat zij
beseft welk houvast zij daaraan heeft. Bij
het kiezen van levensmiddelen dient zij te
bedenken dat het nu eenmaal nodig is dat
diverse groepen produkten in verschillen
de kwaliteiten en uitvoeringen gemaakt
worden, zowel duur als goedkoop. Het zou
niet reëel en ook niet mogelijk zijn om al
leen het beste van het beste in de handel
toe te laten, of om alleen goedkope artike
len te produceren. Wel kan men er op re
kenen dat om b.v. in de zomerse sfeer te
blijven ook het goedkoopste limonade
water met een smaakje en een kleurtje)
onschadelijk is en men kan wanneer-
men er goed op let van buiten zien dal?
het geen produkt is dat van eerste klas
natuurlijke grondstoffen is gemaakt
Voor verschillende kwaliteiten limonade
zijn verschillende aanduidingen voorge
schreven. Aan de verplichte aanduiding
kan de goede verstaander zien met wat
voor produkt hij te maken heeft.
Van duur naar goedkoop noemen wij:
Vruchtesap of most b.v. sinaasappelsap,
appelsap, appelmost een produkt be
staande uit werkelijk vruchtesap. Voor
bepaalde dieetpatiënten kan het van be
lang zijn te weten dat dit sap niet gezoet
is, tenzij op het etiket is vermeld „gezoet
met ..u/o suiker' 'of iets van dien aard.
Komt U naast de merknaam de aandui
ding vruchtendrank (of b.v. sinaasappel
drank of appeldrank) tegen, dan weet U
dat het een verdund sap is, dat voor ten
minste 35 tot 50% uit sap bestaat.
Vruchtenlimonade of -kwast b.v. sinaas
appellimonade, citroenlimonade, citroen
kwast bevat tenminste 10% sap.
Komt in een limonade minder dan 10%
tot helemaal geen vruchtesap voor dan
mag op het etiket van zo'n limonadefles
geen afbeelding van een vrucht voorko
men en ook het gebruik van het vóór
voegsel (vrucht(en) is verboden. Het
produkt draagt dan naast zijn merknaam
de aanduiding „limonade" zonder meer of
met eronder de naam van de smaak (bv.
limonade, sinaasappel). Het kan prima in
de smaak en in het budget passen, maar
met vruchten heeft het weinig of niets te
maken.
Om nog even op de saus bij de pudding
terug te komen ziet U de benaming
vruchtcsaus (of b.v. abrikozensaus) op het
etiket staan, dan hebt U te maken met
een produkt met vruchten bereid. Staat er
op puddingsaus met de naam van de
smaak eronder, dan bevat deze saus wei
nig of geen vruchtenbestanddelen.
Het is maar een weet!
In de regel zullen de meeste van deze
produkten niet om hun voedingswaarde
worden gekocht maar alleen omdat zij
verfrissend en lekker zijn. Toch is het wel
goed dat men zich realiseert, dat praktisch
alleen vruchtesap en niet de andere dran
ken waarde voor de voeding hebben.
bieden wij U volop keuze o.a. in:
WEEKENDSHIRTS
PULLOVERS
MOHAIR VESTEN
SUèDE VESTEN
PANTALONS
SPORTKOLBERTS enz. enz.
VOETBALSHIRTS
VOETBALBROEKEN
VOETBALKOUSEN
TRAININGSPAKKEN
PADVINDERSKLEDING
STEEDS VOORRADIG!
KLEDiNGHUiS
CENTRUM
longcns