1
Luxe banketbakkerij m chocolaterie geopend
VAN HET ERF DER KERK
Uitstapjes
St, Quentin
was een goede vlucht
Eerste Holtense Papoea
behaalt eindesamen
Tropische Landbouwschool
Actie Holteas Studiefonds
voor Papoea-jongeren
Dertig babies per uur in Herland
Zaterdag 11 juli 1964
HOLTENS NIEUWSBLAD
H. de Nie: Terug tot de oorsprong
(uit Maandbl. Vrijz. Hervormden)
Vanuit het vormingscentrum De Haaf
in Bergen N.H. schreef ds De Nie een be
richt over de studieweek over de verhou
ding Jodendom - Christendom, van welk
bericht wij een deel overnemen. Schrijver
noemde deze ontmoeting een waarlijk
oecumenische, omdat hier teruggegrepen
wordt op een breuk, die voorafging aan
de schisma's tussen Rooms en Orthodox
en Protestant, n.l. op de breuk tussen de
leden van Gods volk, die Jezus wel en niet
erkenden als de Messias. Een oecumenisch
gesprek zonder het jodendom wordt daar
om een onmogelijkheid genoemd.
Jezus kwam immers om te voltooien, te
vervullen, maar niet om af te breken. Hij
heeft wat aan Israël reeds geschon
ken was niet te niet gedaanOok
dat deel van het volk Gods, dat niet met
de messiaanse gemeente meeging, bleef
aan Gods gaven en Gods openbaring deel
hebben! Nergens is in het Nieuwe Testa
ment de onder christenen zo vaak ge
hoorde uitspraak, dat de christenheid de
plaats van Israël zou hebben ingenomen,
te vinden. Ook de groep die niet meeging
zegt Paulus zelfs nadrukkelijk in Romei
nen 9 4, bleef „aangenomen als zonen
hunner 'zijn de beloften, hunner zijn de
vaderen, en uit hen is, wat het vlees be
treft, de Messias!" Dat wordt door vele
christenen tegenwoordig opnieuw ver
staan. Bijzonder treffend kwam dat bij het
begin van deze studieweek uit in de inlei
dende lezing van Prof. Rijk, hoogleraar
aan het R. Katli. Seminarie te Warmond.
Hij deponeerde met kracht de stelling dat
christenen geen oecumenisch gesprek
kunnen voeren zonder het jodendom, wil
len zij waarlijk open staan voor de gehele
heilsopenbaring van God.
Wat voor deze oecumenische houding
ten aanzien van het jodendom onzerzijds
nodig is, formuleerde Prof. Rijk in een
vijftal punten, die ik graag ter overden
king doorgeef. Het heeft mij bijzonder ver
rast, een zo radicaal en moedig getuigenis
van R. Kath. zijde te horen.
1. Allereerst is het noodzakelijk dat wij
christenen de eigenheid en eigenstandige
waarde van het Oude Testament erken
nen. Wanneer wij het O.T. alleen zien als
voorbereiding op of voorafschaduwing
van het N.T., doen wij het te kort, en kun
nen daardoor ook de eigen waarde van
het jodendom niet meer zien.
2. De christelijke toekomstverwachting is
geworteld in die van het O.T.-ische joden
dom, en heeft vandaar uit gestalte gekre
gen. Wij zullen ons ernstig de vraag moe
ten stellen, of wij, losgeraakt van het jo
dendom, niet veel te veel zijn gaan „ver
geestelijken" (de hemel, het hiernamaals
enz.).
3. Het jodendom is uitdrukkelijk mono
theïstisch. Het christendom wil en moet
dit ook zijn. Maar het is zeer de vraag
of het christendom het „mystei'ie der drie-
ënheid" is niet op zulk een gevaarlijke ma
nier is gaan hanteren, dat het de verden
king van veel oftewel drie godendom
op zich geladen heeft. Heeft het jodendom
ons hier niet een nodige correctie te ge
ven? Daar zullen wij open voor moeten
staan.
4. Wij zullen moeten erkennen: niet alle
woorden der profeten zijn reeds in ver
vulling gegaan. Denk b.v. aan het om
smeden der zwaarden tot sikkelen, als de
Messias komt! Wij zullen moeten vast
houden aan de N.T.-ische gedachte dat de
Messias niet alleen gekomen is maar ook
nog komen moet. Het jodendom heeft ons
hierover vragen te stellen, die wij niet
ontwijken mogen.
5. En niet in de laatste plaats zullen we
bereid moeten zijn eerst bij wijze van
spreken eens honderd jaar alleen maar te
luisteren, naar wat het jodendom ons te
zeggen heeft, voor wij zelf het woord gaan
nemen.
Naar aanleiding van het Hervormd Ge
reformeerd Congres in Hengelo schreef
Dr. Zinkstok in de „Deventer Kerkbode"
onder
„AANVAARDT ELKANDER"
Iedereen is er van overtuigd, dat het zo
niet langer kan. Niemand gelooft nog in
de mogelijkheid, het nut en het bestaans
recht van de verdeeldheid, met name ook
van Hervormden en Gereformeerden. Een
enquête in Leiden, waarvan mededeling
werd gedaan, wees dat duidelijk uit. Maar
wie doet er nu wat aan?
Wij denken dan altijd haast eerst aan
daden en spektakels. Natuurlijk zal er ook
gehandeld moeten worden en georgani
seerd. Maar
Laat ik U eerlijk zeggen, dat in mijn
herinnering de. bidstond de minste sporen
heeft achtergelaten. Maar zou dat niet
toch het meest wezenlijke zijn om mee te
beginnen? Ach: beginnen! Terwijl we al
lang, al heel lang klaar hadden moeten
zijn.
DUITSLAND
De kerkelijke belastingen
In „Der Spiegel" van 27 mei 1964 staat
een uitvoerig artikel over de kerkelijke
belastingen in Duitsland, terwijl er een
gesprek met de praeses van de evangeli
sche kerk in het Rijnland, prof. dr Joa
chim Beckmann, aan toegevoegd is. Aan
het artikel zijn de volgende gegevens
ontleend:
1 Sinds de CDU in Bonn aan de rege
ring is, is in de Bondsrepubliek en
in de verschillende landen die daar
toe behoren, de regel ingevoerd, dat
de bijdragen voor de kerken door de
belastingdienst geïnd worden.
2 Het percentage van de inkomstenbe
lasting, dat de kerken toevalt, va
rieert van 8 tot 10 pet.
3 De Evangelische en de Rooms-Katho-
lieke Kerk ontvingen in 1963 langs
deze weg 2,4 miljard mark. Gemid
deld 45 mark per aangeslagene. De
evangelische geestelijkheid geeft
openlijk toe, dat over de. meeste ge
meenten een regen van goud neer
kwam. Mensen met een miljoen mark
inkomen betalen aan de fiscus onge
veer 520.000 mark inkomstenbelas
ting en aan de kerk 52.000 mark.
4 Het enorme bedrag, dat op deze wij
ze de kerken ten goede komt, wordt
o.a. gebruikt voor de bouw van ker
ken, bejaardencentra, ziekenhuizen,
vakantiehuizen enz.
5 In protestantse kring wordt een ge
voelen aangetroffen, dat dit op deze
wijze niet door kan gaan. Temeer
omdat slechts een klein percentage
van diegenen, die kerkelijke belas
ting betalen, kerkelijk meeleven. De
Rooms-Katholieke Kerk daarentegen
is niet bereid enige verandering of
verlaging van het percentage te ac
cepteren. In het artikel stond een
overzicht over het enorme bezit aan
geld en goederen van het Vaticaan,
dat in 1958 op 50 miljard mark ge
schat werd.
6 Verscheidene leden hebben het lid
maatschap van de kerk eraan gege
ven om deze belasting te ontlopen.
Anderen proberen tot een overeen
komst te komen, bijvoorbeeld Alfried
Krupp.
7 In geen land ter wereld bewijst de
staat zoveel hulp aan de kerken als
in Duitsland. Des te meer valt op,
dat de hervormde (reformierte) kerk
in Duitsland het aan de medeleden
zelf overlaat welke bedragen zij aan
de kerk willen geven.
8 Prof. Beckmann gaf toe, dat een ze
kere teruggang in inkomsten zich
zou voordoen als de staat niet langer
de belastingen zou innen.
9 De gemiddelde Duitser blijkt er niet
voor te voelen het lidmaatschap van
de kerk op te zeggen, omdat hij dan
bij allerlei plechtigheden in eigen
leven (huwelijk, begrafenis) de
dienst der kerk zou moeten missen.
VERENIGD KONINKRIJK
Week voor
christelijke hulpverlening
De laatste week van mei werd in En
geland de „Christian Aid Week" gehou
den, een week met verschillende doel
stellingen: men tracht in die week geld
in te zamelen voor hen, die tekort ko
men in de wereld; men wil zo de een
heid onder de christenen bevordei'en; en
zo kunnen dan de niet-kerkse mensen
zien hoe de verschillende kerken samen
ook iets kunnen bereiken. Sinds acht
jaar geleden deze „Christian Aid Week"
werd ingesteld, heeft deze aktie er toe
mee geholpen, dat de inkomsten voor de
christelijke hulpverlening door de Britse
Raad van Kerken, die een en ander orga
niseerde, stegen van duizend tot meer dan
een miljoen pond per jaar.
In Londen werd een samenkomst op
lunchtijd in de openlucht gehouden, waar
aan een moderne muziekgroep van het
Leger des Heils meewerkte. Veel jonge
ren waren daarbij aanwezig, ook zij die
horen bij de benden van de Mods en
Rockers. En deze laatsten waren zelfs
vaak ingeschakeld voor diensten bij de
verspreiding van folders enz. Het or
kestje was opgesteld op de trappen van
de kathedraal van St. Paul met honder
den mensen om hen heen zonder dat er
politietoezicht bij nodig bleek te zijn. Zij
zongen en speelden ongeveer een half
uur. Zo waren er in deze week allerlei
samenkomsten, die allen ten doel hadden
de Christian Aid Week tot een goed re
sultaat te brengen. Uit Sheffield verne
men wij, dat daar 200.000 enveloppen
met een oproep tot steun voor het Chris
tian Aid-werk werden verspreid op een
bepaald uur, waarna de klokken van alle
kerken een uur lang werden geluid. Zo
moest ook de aandacht wel op de aktie
gevestigd worden.
Omdat vernomen werd, dat de Lochem-
se Remonstrantse gemeente in de maand
juni geen gebruik kon maken van haar
kerkgebouw v/egens de aan de gang zijn
de restauratie, bood het moderamen van
de hervormde kerkeraad aan in die
maand diensten voor gezamenlijke ver
antwoordelijkheid te houden, welk aan
bod werd aanvaard, zodat op enige zon
dagen hetzij de vroege dienst, hetzij de
hoofddienst in de hervormde kerk van
Lochem een gezamenlijke dienst van bei
de gemeenten zal zijn. Op andere zonda
gen kon door medewerking van de gere
formeerde kerk een andere regeling ge
troffen worden.
Een nieuwe vorm van de groentijd van
zijn nieuwe leden besloot de Delftse af
deling van het feromatorische studenten
gezelschap SSR hen te laten werken als
arbeiders aan kerkelijke bouwwerken. In
groepen van veertig met minstens tien
ouderejaars als begeleiders zullen zij op
verschillende plaatsen worden ingezet in
de periode van 7-21 september.
Vrijwel alle protestantse kerken in
Leeuwarden hebben hun vertegenwoor
digers in een onlangs ingestelde commis
sie voor het Diaconaal Jaar Leeuwarden
en Omstreken, die de voorbereidingen zal
treffen om in Leeuwarden, of ruimer in
Friesland, jongeren de gelegenheid te ge
ven zich in te zetten voor de ander.
In het Tropenmuseum te Amsterdam is
sinds 26 mei een tentoonstelling inge
richt onder de titel: „De wereld van de
Bijpel", door het instituut in samenwer
king met het jubilerende Ned. Bijbelge
nootschap georganiseerd. Verschillende
deskundige medewerkers op dit terrein
hebben geadviseerd bij het opzetten van
deze tentoonstelling.
In het voormalige kruideniersbedrijf
van de fa. H. W. ten Velde, Oranjestraat
6, heeft de heer F. M. Pluygers uit Zut-
phen een banketbakkerij, luxe broodver
koop en chocolaterie gevestigd. Het is een
prachtige zaak geworden, waar o.a. in de
vitrines de heerlijkste lekkernijen zijn uit
gestald, die de kijkers onweerstaanbaar
tot kopen zullen noden. De winkel is ge
heel gemoderniseerd en aan de nieuwste
eisen aangepast.
De officiële opening van deze nieuwe
zaak geschiedde donderdagmiddag, onder
grote belangstelling, door de burgemees
ter Mr. W. H. Enklaar, die in zijn toe
spraak de familie Pluygers prees, dat zij
de moed en de durf heeft gehad een der
gelijke gespecialiseerde zaak op het ge
bied van de banketbakkerij, en chocolate
rie te openen. Een branche waaraan, naar
de burgemeester meende, in Holten wel
behoefte bestaat.
Als voorzitter van de VW sprak hij de
hoop uit, dat de eerste investeringen o.m.
zullen worden opgevangen door het groot
aantal zomergasten, dat jaarlijks in Hol
ten vertoeft. Hij feliciteerde de familie
Pluygers dan ook van harte met deze
nieuwe zaak.
De heer W. ten Berge, sprak namens
de Holtense Handelsvereniging, waarvan
de heer Pluygers inmiddels lid geworden
is, gelukwensen en de beste wensen voor
de toekomst uit. Hij constateerde in het
zakendoen een ommekeer, doordat de
klantenbinding veel losser geworden is en
ieder gaarne koopt waar hij wat goeds
Men schrijft ons:
Van woensdag 1 t.m. zaterdag 4 juli
hielden de tweede klassen van de Land-
bouwhuishoudschool te Holten weer hun
kampdagen op de terreinen van „Zon en
Vrijheid" te Vierhouten.
Het is altijd weer een belevenis in
groepen in tenten te slapen en een eer
ste nacht geeft altijd slapeloosheid, om
dat men nog aan het samen slapen en de
andere sfeer moet wennen.
Dat bij kamperen ook een bepaalde
stijl hoort, wordt nog wel eens door kam
peerders vergeten. Omdat men uit is, ver
keert men natuurlijk in een plezierige
stemming. Enorme luidruchtigheid ma
ken een kamp echter niet tot een feest.
Zeker niet voor mede-kampeerders.
Het doel van een schoolkamp is daar
om niet alleen: het eens op een plezierige
manier anders dan op school, met el
kaar omgaan. Omdat kamperen in Ne
derland zo geweldig populair is en dui
zenden 's zomers de kampterreinen be
volken, mag de schooljeugd ook wel er
varen, dat juist op kampplaatsen bepaal
de regels, waarbij het er om gaat stei"k
met anderen rekening te houden, hard
nodig zijn. Bovendien is men ter plaatse
te gast en wordt er op de kampeerder ge
let. Wat dat betreft hebben de meisjes
getoond goed aan te voelen hoe het hoort.
Daardoor is het ook een plezierig en goed
kamp geworden, met fiets-, wandel- en
speurtochten in de omgeving. De kamp
vuuravond met een echt vuur zal niet
gauw vergeten worden, ook omdat de
meisjes zelf voor een goed geslaagd pro
gramma zorgden.
De eerste klassen maakten vrijdag een
bustocht (per OAD-bus) naar Den Haag.
Alleen het enorme verkeer is al een be
levenis en laat zien voor welke proble
men men in de grote steden op verkeers
gebied staat.
De vaste punten tijdens zo'n excursie
zijn vaak weer: Madurodam, Panorama
Mesdag, de Ridderzaal, een groot waren
huis, het strand met de pier, het Vredes
paleis etc. Elk van deze bezienswaardig
heden laat door de eigen sfeer en specia
liteiten, niet na grote indruk op de be
zoekers te maken.
Voor de meisjes gold dit zeer zeker
oo'k. Het was een goed verzorgde reis,
waarop met plezier kan worden terug
gezien.
De Bergvliegers hebben met 59 duiven
deelgenomen aan de vlucht vanaf St.
Quentin, afstand 349 km, lossing 8.30. Het
was een goede vlucht met weinig verlie
zen. Aankomst eerste duif 14.21.27 uur.
De volledige uitslag was: 1. H. J. Aaftink
14.21.27 uur, 2. W. v. d. Pluym 14.22.16;
3. en 4. L. Gazan resp. 14.26.45 en 14.32.26
5, 6, 8, 12 en 15 H. J. Aaftink, 7 en 13 G.
Steunenberg, 9 W. v. d. Pluym, 10 C. W.
Reeves, 11 G. Veldhuis, 14 J. Schoneveld.
Prijswinnaar was de heer H. J. Aaftink,
Poule-winnaars de heren L. Gazan en H.
J. Aaftink.
De stand in de afdeling mid-fond, met
nog 1 vlucht in 't verschiet is thans 1.
J. Schoneveld, 489.- p, 2. H. J. Aaftink
464.3 p, 3. L. Gazan 451.9p, 4. G. Veldhuis
408.1 p, 5. G. Steunenberg 345.2 p, 6. C.
W. Reeves 193.8 p, 7. W. v. d. Pluym 113.9
p, 8. J. W. Willems 79.3 p en 9. W. Aaftink
38.5 p.
De heer I. Krisifoe, indertijd uitgezon
den door het Studiefonds van de Evange
lische Kerk van Nieuw Guinea, behaalde
in de daarvoor gestelde drie jaar, het eind
diploma van de Tropische Landbouw
school te Deventer. Wij wensen de heer
Krisifoe van harte geluk met dit mooie
resultaat en hopen dat hij de gelegenheid
zal vinden om de opleiding, die hij hier
ontving dienstbaar te maken aan de ont
wikkeling en vooruitgang van zijn vader
land.
voor een niet te hoge prijs krijgen kan.
Hij herinnerde er' aan, dat Holten van
ouds een gemeente is waar de handel
bloeit, vandaar dat de winkeliers hun ver
eniging dan ook „Handelsvereniging" ge
noemd hebben.
Ook de voormalige eigenaar van het
pand, de heer PI. W. ten Velde bood de
familie Pluygers zijn gelukwensen aan en
sprak de hoop uit, dat zij in Holten een
goede toekomst tegemoet moge gaan.
De heer Pluygers heeft ten slotte de
sprekers bedankt voor hun goede woorden
tot hem en zijn echtgenote gericht, waar
na men samen de nieuwe zaak bezich
tigde.
6-18 JULI
De aktie ten bate van dit studiefonds,
waardoor twee jonge Papoea's een oplei
ding ontvangen, die hen in staat zal stel
len om daadwerkelijk aan de ontwikke
ling en vooruitgang van hun eigen land
en volk mee te werken, is in volle gang.
Na de éérste week van aktie ontvingen
de ophalers tezamen reeds meer dan
f2000,-, terwijl op de rekening van de
Boerenleenbank „Holten' alhier (giro
875587) reeds f525,- ten gunste van het
Holtens Studiefonds voor Papoea-jonge
ren binnenkwam, waaronder ook vele
giften van niet-Holtenaren. Verblijdend
is ook, dat zich bij onze ophalers verschil
lende nieuwe vaste bijdragers opgeven.
Al met al mag verwacht worden, dat
óók dit jaar, evenals de drie vorige ja
ren, meer dan 4000,- uit Holten komt en
bovendien, zoals voi-ig jaar, ongeveer
f 1800,- van buiten Holten. Maar dat
laatste is een vraag, die onze vakantie
gasten ter overweging gegeven wordt.
Zullen zij, evenals vorig jaar, met ons
méédoen en dit belangrijke werk van in
ternationale hulpverlening steunen door
hun bijdrage over te maken op giro no.
875587? Wij zien met belangstelling ook
hun antwoord tegemoet.
Altijd gaaf huidje
POEDER -ZALF-OLIE-ZEEP
Gemiddeld worden er in ons land per
uur dertig kinderen geboren. Dit is één
van de oorzaken, dat Nederland het
dichtst bevolkte land ter wereld is. Een
andere oorzaak is, dat hier het zuigelin-
gensterlte-cijfer zo laag is. De jonge moe
der en het pasgeboren kind vragen niet
alleen veel zorg en aandacht, in ons land
krijgen zij ook die zorg en aandacht.
Nederland neemt op dit gebied een uit
zonderlijke plaats in. In de meeste wes
terse landen wordt de zorg aan moeder
en kind gegeven in kraamklinieken of de
kraamafdelingen van ziekenhuizen. Maar
hier ligt dat anders: de bevalling van het
merendeel (73 procent) van de Neder
landse vrouwen gebeurt thuis.
De medische hulp wordt dan gegeven
door de arts of verloskundige (vroed
vrouw), de verzorgende hulp door ver
pleegster of kraamverzorgster.
Juist laatstgenoemde, de kraamverzorg
ster de moderne uitgave van de uit
vroeger jaren alom bekende baker
blijkt een uiterst gewaardeerde hulp te
zijn voor de in het kraambed liggende
moeder, haar baby en niet te vergeten de
overige gezinsleden.
Dat behoeft niet te verwonderen want
die kraamverzorgster krijgt alvorens zij
haar taak in een gezin begint een gedegen
opleiding van ongeveer 15 maanden. Tij
dens de drie maanden durende vooroplei
ding in internaatsverband welke de leer
ling- kraamverzorgsters krijgen, wordt
naast andere hoofdzaken, aan de omgang
met de gezinnen en gezinsleden veel aan
dacht besteed.
Een andere boeiende kant van het be
roep van kraamverzorgster is, dat zij
steeds werkt met 'levend materiaal'. Het
werk kan daardoor nooit tot een sleur
verworden. Het wonder van een geboorte
wordt steeds opnieuw beleefd. Meisjes en
jonge vrouwen, die voor dit wonder een
open oog hebben zullen dan ook zeker in
de kraamverzorging op haar plaats zijn.
Na de vooropleiding volgt een jaar prak
tijk in de kraamgezinnen. Daarna wordt
een Staatsexamen afgelegd. De gediplo
meerde kraamverzorgster blijft in dienst
verband werken bij het kraamcentrum.
Bij het centrum kunnen de aanstaande
moeders zich vervoegen om een afspraak
te maken voor kraamhulp.
Dertig babies per uur! Momenteel wor
den negen van die dertig babies verzorgd
door een gediplomeerd kraamverzorgster,
maar van die dertig worden er zelfs
nog in Nederland zes babies nog steeds
door niet-deskundige handen verzorgd!
Er is dus dringend behoefte aan meis
jes, die het beroep van kraamverzorgster
willen leren. Inlichtingen omtrent plaats
en aanvang van de opleidingen kunnen
overal worden ingewonnen bij de plaatse
lijke kruisverenigingen.
In de nabijheid van Travcmünde, West-
Duitsland, is het wel mogelijk op het
strand te zonnebaden, doch niet in zee te
zwemmen. Het ijzeren gordijn (ketting)
deelt het strand zodanig in tweeën, dat
hel strand bij West- ien de zee bij Oost-
Duitsland behoort.
Foto: Een zonnebadende familie op het
strand, die slechts naar de zee mag kijken.