Blinde Aziaten „Christelijk Sociaal nu" Waarom de Sint altijd op een wit paard rijdt. BOEI AGENDA Blijf meester IVOROL: De Tandpasta van standing Propaganda-avond Chr. Nat. Vak verbond. De in 't Chr. Nat. Vakverbond (CNV) georganiseerde Holtense en Bathmense werknemers kwamen Zaterdagavond in het gebouw „Rehoboth" bijeen voor 't houden van hun jaarlijkse propaganda- avond. De voorzitter, de heer J. Beldman, opende deze bijeenkomst met gebed en Schriftlezing (Psalm 19), nadat gezon gen was Psalm 25 vers 6. In zijn openingswoord sprak de heer Beldman er zijn vreugde over uit, dat deze avond zo goed was bezocht en sprak hij verder een hartelijk woord van welkom, waarbij hij zich in 't bi- zonder richtte tot de leden van de af deling Bathman van de Ned. Chr. Bouw vakarbeidersbond, tot het bestuur van de Chr. Jongemannenvereen. (CJMV) te Bathman en tot de heer J. Kolfoort, districtsbestuurder NCB te Almelo. Nadat het muziekclubje „Fren Pe ta's" uit Deventer enkele vlotte wijs jes had gespeeld, werd het woord ge geven aan de heer Kolfoort, die sprak over het onderwerp „Christelijk sociaal nu". Het is goed, zo begon spr. zijn refe raat, ons elk ogenblik weer te bezinnen op de vraag of vakbeweging en spe ciaal Chr. vakbeweging vandaag in '55 nog wel zin en betekenis heeft. Velen zeggen die noodzaak niet meer te zien of doen alsof ze die niet meer zien. Wij kennen nihilisten, profiteurs, maar ook onwetenden. Speciaal de laatste groep dient onze bizondere aandacht te hebben. Chris telijke vakbeweging is vandaag even goed als vroeger, ja meer nog zelfs, nodig. Wij verkregen medezeggenschap op velerlei terrein. Uiteraard is het van het grootste belang, dat er bij elk overleg en elke vorm van samenspre- king rekening wordt gehouden met Gods gebod. Ook vandaag is voor de Chr. vakbeweging nog steeds normatief die bekende uitspraak van het le Chr. Soc. Congres in 1891 welke aldus luidt: Vanuit het Kruis van Jezus Christus, dat de verzoening met God ons pre dikt, al de verhoudingen der mensen opnieuw te regelen. Chr. vakbeweging is voor ons land een gave. In het buitenland kent men dat niet meer. (Zie Duitsland, waar op dit ogenblik moeizame pogingen wor den aangewend om de Chr. vakbewe ging weer te laten herrijzen.) Maar Chr. vakbeweging betekent ook 'n op dracht aan elk lid van die beweging om mee te doen en mee te werken, op dat op het maatschappelijk levenster rein de rechtvaardigheid betracht wor de. Wat is nu vandaag in concreto de taak en de opdracht van die Chr. vak beweging? Van alle hoeken en straten wordt ons weer verteld, dat Neder land weer een periode van welvaart beleeft. Wij zijn ons echter bewust, dat die welvaart nog maar zeer betrekke lijk is. Het gaat er ons echter voor alles om, dat die welvaart op 'n recht vaardige wijze wordt verdeeld, n.l. het nationale inkomen. Na de oorlog was een systeem van geleide loonpolitiek, zoals wij dat nu nog kennen, verdedigbaar en is het ook door ons verdedigd, maar thans mist het elke vorm van rechtvaardigheid. De Christ, vakbeweging staat vandaag voor een vrijere loonpolitiek. Dat is voor haar een eis der rechtvaardig heid, doch ook een zaak van beginsel. De verantwoordelijkheid behoort zover dit maar even mogelijk is te liggen bij het bedrijfsleven. Werkgevers en werk nemers zullen samen moeten kunnen spreken over de economische mogelijk heden, die 't bedrijf weer biedt, waar bij de overheid een ordende taak, doch geen in alle opzichten verordenende bevoegdheid zal hebben te bezitten. Immers is de mens persoonlijk door God geroepen tot verantwoordelijkheid en zal ons streven er steeds op gericht moeten zijn om die door God gescha pen mens verantwoordelijkheid te kun nen laten dragen. Daarom dus Chr. so ciaalook nu. Er v/orden thans beslissingen geno men, die van de grootste betekenis zullen blijken te zijn voor de toekomst. Wanneer wij ons afzijdig houden, toen wij in feite een concessie aan de vele humanistische stromingen van deze da gen, welke thans op een uiterst geraf fineerde wijze bezig zijn beslag te leg gen op de geesten, vooral ook van de jeugd. De jeugd immers heeft de strijd van vroeger niet meer meegemaakt en kan veel van de hedendaagse beslissingen niet meer begrijpen. Aan ons de taak om hen te zeggen, dat het die Chr4 vakbeweging ook vandaag gaat om in de aardse verhoudingen iets in te dra gen van de gerechtigheid' van het Ko ninkrijk Gods. Dat is en blijft ook in 1955 de taak van ieder lid van die Chr. vakbeweging, die om des gewetens- wille geen lid kan zijn van een vakbe weging, waar men misschien zijn le vens- en wereldbeschouwing nog wel zal dulden, doch waar men die nim mer zal nemen als norm voor haar vakorganisatorisch handelen. Onze strijd zal dus waarlijk moeten zijn: Christe lijk sociaalnu. Nadat de heer Beldman een woord van dank had gesproken tot de heer Kolfoort voor z'n duidelijk betoog, tra den andermaal de „Fren Peta's" op; nu met zang van Kitty Andersen. De heer G. Zwiers bracht de lach spieren in beweging met z'n luimige Voor de jeugd. Ja, dat vinden jullie zo maar heel gewoon, dat St. Nicolaas altijd op een wit paard rijdt. Jullie weet misschien niet eens hoe dat paard heet? Het heet Blasius. Sint heeft natuurlijk in zijn lange, lange leven al heel wat paarden ver sleten. Al die witte paarden komen uit één familie. Vroeger reed Sint op de vader van Blasius, die droeg de schone naam van Polycarpus. Toch heeft Sint niet altijd op een wit paard gereden. Vroeger, heel vroe ger gaf hij er niet om of het paard nu wit of zwart of grijs of bruin was. Een paard was een paard, vond Sint en als het maar netjes over de daken kon galopperen (dat kunnen niet. zomaar alle paarden!), was hij allang tevreden. Tenminstetot Jubal zijn ondeu gende streek uithaalde. Jubal was pikzwart. Een mooi paard om te zien, en hij liep over de da ken net zo makkelijk als in de kla ver van zijn grasveldje. Maar als je naar Jubal z'n ogen keek, zag je dat hij een grappenmaker was, een on deugende schalk. Sint keek niet naar de ogen van Jubal, hij dacht dat alle paarden net zo braaf en goed wa ren als hij, de Sint, zélf. Het was een bitter koude en stik donkere nacht, vlak vóór 5 Decem ber (wat ik jullie nu vertel, is al wel honderd jaar geleden!), toen de Sint er op uit trok om langs de da ken te gaan, in alle schoorstenen te luisteren en er een cadeautje in te stoppen of soms ook een zakje zout voor de ondeugende kinderen. Piet kroop in de schoorstenen, haal de de wortel en het hooi voor Jubal uit de schoentjes en stopte het alle maal in een grote zak. Want Jubal zou een vuile maag krijgen als hij alles achter elkaar opat. „Straks, als we thuis zijn, mag je je hart op halen", beloofde Sint. Maar dat zinde Jubal niet. Hij was nogal hongerig uitgevallen en terwijj hij Sint over de daken droeg, ram melde zijn maag. Met begerig oog zag hij in de voederzak almaar wortelen en hooi verdwijnen, wat zoete kin deren voor hem hadden klaar gezet. Bij een grote boerderij stapte Sint af en ging aan de schoorsteen luis teren. Piet was van het dak af'ge- klaUterd en stond beneden aan de deur om met zijn ketting te ramme len en te strooien. Door de schoor steen klonken vele kinderstemmen, die allemaal mooie Sinterklaasliedjes zon gen. Met een vertederde glimlach luis terde de Sint. Het deed zijn oude hart goed. Hij had zelf geen kinderen en niets was hem liever dan kinderen te horen zingen. Hij wiste zich aange daan met een punt van zijn witte baard een traan uit het oog. Toen keek hij om naar Jubal. Maar wat hij zag was stikdonkere nacht. Alles zwart om hem heen. En Jubal was nergens te vinden! Daar zat Sint nu, boven op het dak. Beneden, in de boerderij, juich ten de stemmen, want Piet had aan de deur gerammeld en strooide volop pepernoten. En Sint kon niet verder. Hij zat daar in de nachtkou op het dak. Lopen viel hem moeilijk, want hij had een stijve knie. „Waar is die nare knol?" mopperde Sint. Hij was zo boos, dat hij Jubal gewoon een knól noemde donker en hijzelf zo pikzwart, dat niemand hem kon zien! Alleen Piet kende de streken van de zwarte. En Piet was het ook die hem ontdekte en hem naar het dak terugjoeg. „Niks krijg je vanavond", sprak de boze Piet „al die wortelen en al dat hooi gaan naar een arm paard, dat niks voor z'n Sint krijgt". De Sint was ook slecht te spre ken, heel de verdere tocht zei hij geen woord en aan iedere schoorsteen bond hij Jubal voorzichtig vast. traag en lusteloos van de schillen at, dacht hij nog dikwijls terug aan de gouden tijd, waarin iedere schoorsteen weer nieuwe wortelen en geurig hooi opleverde! Maar berouw komt meestal te laat, zélfs voor een paard. Sint kocht een nieuw paard. En dit stond vast: het moest een schimmel zijn. Het zou hem niet meer gebeu ren, dat hij daar in 't donker boven op een dak moest zitten omdat hij zijn paard niet meer vinden kon. Dat witte paard was de overgroot vader van Blasius, waarop de Sint vandaag-de-dag nog rijdt. En sinds dien wilde de Sint alleen nog maar schimmels. Wat er met Jubal gebeurd is? Het is slecht met .hem afgelopen. Hij kwam bij de paardenslager terecht. Dat kómt ervan BURGERLIJKE STAND Ondertrouwd: A. van den Brink, 24 jaar en G. Kloosterboer, 22 jaar, bei den te Holten. Gehuwd: H. A. Meesterberends, 29 jr., Holten en H. Wesseldijk, 27 jr., Rijssen. C. Wijnnobel, 30 jaar, Heerlen en J. M. Wilmerink, 24 jaar, Holten. Overleden: G. Flier man, 78 jaar, ev H. J. Zweers. H. Krekel, 51 jaar, on gehuwd, zoon van W. Krekel en H. Rietberg (overleden te Deventer). BEVOLKING Vertrokken: J. M. Wilmerink, echtg.e van C. Wijnnobel, van Molenbelterweg 18 naar Spekholzerheide (gem. Kerkra- de). J. Ph. Kater van Kerkstraat 14 naar 's-Gravenhage. E. Achterkamp en echtg.e van Larenseweg 18 naar Al melo. W. Kiestra van Aalpolsweg 36 naar Rheden. - I. E. Topee van Hol= terberg 26 naar Deventer. Ingekomen: A. Bijsterbosch en gezin van Heerde naar Pastoriestraat 48. Zaterdag 26 November: Cross country van de Land. Rijv. „De Bergruiters". Zaterdag 26 Nov.Verwerping bij JGel- tink, Dijkerhoek, aanvang 7 uur (zie adv.). Zaterdag 26 Nov.Feestavond M. en A.- club „De Holterberg" in Amicitia. Aan vang 8 uur. Zaterdagavond 26 Nov.: Verwerping v. Krentenbrood, Speculaas enz. bij Hartsuiker, Oranjestraat; W. Beldman, Markeloseweg; T. Koopman, Larense weg; J. Geltink, Dijkerhoek. Maandag 28 Nov.: Vergadering „Jong Holten" bij M. Kalfsterman, 7.30 uur. Spreker de heer G. F. Basten, insp. gem. pol. te Zwolle, over: „De plat telanders in het moderne verkeer". Leden der O.L.M. zijn mede uitgeno digd. Woensdagavond 30 Nov.: Verwerping bij H. Tuller, Deventerweg; Visser te Okkenbroek. Donderdag 1 Dec.: Expositie Tapijtfabri- cage voor de schooljeugd. Lokaal Ulo Officiële opening 4.30 uur. Zaterdagavond 3 Dec.: Verwerping bij A. Paalman, Raalterweg; Zaal „De Wippert". Zaterdag 3 Dec.: Ontspannings(toneel)- avond van de B.D.V. en Jong Holten in Amicitia. Aanvang 7.15 uur. Zie advertentie. Vrijdag 9 Dec. 7.30 uur: Ledenvergade ring Bedrijfsvereniging met film over onkruidbestrijding. Hotel Holterman. Zaterdagavond 10 Dec.: Filmvoorstel ling, nlm: Caspar zoekt een vader, v. d. C.F.A., in Amicitia. Donderdag 15 Dec.: Ouderavond lagere landbouwschool, in de school. Spr. Ir. v. d. Wal, voorzitter Landbouwschap Overijssel, over: „Problemen rond het kleine boerenbedrijf". Aanvang 7.30 u. Vrijdag 16 en Zaterdag 17 Dec. 7.15 uur: Jaarfeest C.J.M.V. „De Bouwers" te Espelo in de school aldaar. over Uw zenuwen. Neem Mijnhardfc's ZersuwiahSeUen Officiële publicaties (Rectificatie) ONTEIGENING IN- HET BELANG VAN DE VOLKSHUISVESTING Het hoofd van het gemeentebestuur van Holten brengt ter openbare ken nis, dat vanaf 29 November 1955 gedu rende dertig dagen der gemeente-se cretarie voor een ieder ter inzage ligt een uitgewerkt plan, voorlopig goedge keurd bij raadsbesluit van 3 November 1955, met bijlagen, tot onteigening van percelen in het Twenhaarsveld. Belanghebbenden kunnen uiterlijk 14 dagen na verloop van de termijn van nederlegging hun bezwaren schriftelijk aan het gemeentebestuur opgeven. Holten, 25 November 1955. Het hoofd van het gemeentebe stuur voornoemd, W. H. ENKLAAR. Jubal was in de zwarte nacht stil letjes achteruitgekrabbeld, met een sprong van het dak gekomen en af gegaan op de heerlijke lucht van de drukte was afgelopen, kwam er een schillenboer. En vóór Jubal van de schrik bekomen was, stond hij voor de schillenwagen. Het was een diepe vernedering voor hem en wanneer hij hooiberg achter de boerderij. Daar stond de ondeugende viervoeter zich te goed te doen toen hij de boze stem van de Sint hoorde! „Jubal, Jubal!" riep de heilige man en Jubal begreep wel dat de Sint op dat moment geen goede, maar een boze Sint was. Hij hield zich dood stil, alleen nam hij zo af en toe nog een hap van de geurige hooi. Hij stond daar best, vond hij. Het was aarde- voordrachten: „Hallo, met wie.en „Tinus moet in dienst". De propaganda-avond werd door de heer Beldman met dankgebed gesloten, nadat een hartelijk woord van dank ge sproken was tot allen, die aan het wel slagen hun medewerking hadden ver leend. O I Voor de Premieverlening op aankoop van rundvee. Daar er thans nog gelden beschik baar zijn gekomen,: is het met ingang van heden voor personen met als hoofd beroep landbouwer en/of veehouder indien zij een bedrijf exploiteren met minder dan 10 ha cultuurgrond mo gelijk, bij de aankoop van vrouwelijk rundvee, in aanmerking te komen voor premie. Gegadigden diene^i zich hiertoe vóór 4 December a.s. te wenden tot de plaat selijke assistent. Om voor premie, in aanmerking te komen, moet onder andere aan de vol gende voorwaarden worden voldaan: 1. Het aan te kopen vee moet zowel t.b.c - als Abortus Bang-vrij zijn. 2. Het betreffende bedrijf moet zo mogelijk een voldoende tijd aange sloten zijn geweest bij de georgani seerde abortusbestrijding. 3. De aan te kopen dieren moeten een goede productie hebben en/of (voor zover het jongvee betreft) van goe de productiedieren afstammen. 4. Het betreffende bedrijf moet, indien mogelijk, een zodanige tijd bij de melkveecontröle zijn aangesloten, geweest, dat een voldoende inzicht in de productie der aanwezige die ren verkregen van worden. Nadere inlichtingen verschaft de plaatselijke assistento, bij de Rijksland- bouw voorlichtingsdienst, de heer W. Rietberg. In Washington heerst grote bezorgd heid over de gang van zaken in Zuid- Oost-Azië. Het is waarlijk geen wonder. Men mag zich wel afvragen waarheen de politieke leiders van de jonge natio nalistische staten, die hier tussen Oost en West balanceren, hun volken bren gen. De premier van Birma, Oe Noe, bracht onlangs een bezoek aan Moskou en dat werd een groot succes voor de Sovjet-Unie. Aan een banket te zijner ere wierp Oe Noe er een balletje over op, dat ook de Sovjet-Unie straks mee zou gaan doen aan de op handen zijnde conferentie van de Afrikaanse en Azia tische landen, want de Sovjet-Unie is, zo zeide hij, immers ook een Aziatische mogendheid. Dat viel er bij de leiders van de Sov jet-Unie zeer wel in. Ze vonden die ge dachte prachtig. Er bleek uit, hoe de premier van Birma, dat zijn onverkoop baar overschot aan rijst aan Rusland kwijt raakte, maar straks een honderdtal Russische deskundigen toegestuurd zal krijgen, die de Birmaanse regering wel even zullen adviseren bij de opbouw van haar economie, de Sovjet beschouwt als een Aziatisch broederland en zijn eigen land bezig is van die grote rode broer afhankelijk te maken. Wie, die de felle taal hoorde van pre sident Soekarno, voor een menigte van anderhalf millioen (naar zijn eigen schatting) op de modderige renbaan van Tegallega, bij een meeting van het Al- Indisch volkscongres, waarin de com munistische invloed zeer groot is, heeft zich ook niet afgevraagd, waarheen het politieke tweede ik van dit staatshoofd, dat zich Boeng Karno noemt, het Indo nesische volk zal brengen? President Soekarno had al eerder opschudding verwekt door op „Heldendag" te Bandoeng te verkla ren over bewijzen te beschikken, dat „buitenlandse machten" de verkiezingen wilden gebruiken om de republiek In donesië te vernietigen. Hij noemde ze niet met name, maar zeide te putten uit „documenten", die een uit twee delen bestaand vernietigingsplan zouden ont huld hebben. Het merkwaardige was, dat de Indonesische regering van niets wist en nog niet. Op deze grote massa-bijeenkomst kwam hij weer op die geheimzinnige „documenten" terug en onthulde hij, dat voornamelijk „Nederlandse en Ameri kaanse belangengroepen" streefden naar de vernietiging van Indonesië. Uiter aard bereed hij ook weer 't oude stok paardje en waarschuwde hij de Neder landse regering nog eens, dat de repu bliek vastbesloten was Nederlands- Nieuw-Guinea in te lijven. Onder daverend gejuich (hoeveel communisten waren er onder zijn ge hoor?) verklaarde hij, dat zijn natie alle „buitenlandse imperialisten" zou weten te vernietigen. „Wij behoeven", verklaarde hij, „bij de imperialisten niet meer om gunsten aan te kloppen. Die tijd is voorbij. Met eigen macht zullen wij in staat zijn alle doeleinden van het imperialisme te vernietigen." Indonesië, dat de nationale revolution- naire geest zou handhaven, zou alle landen, die tegen het imperialisme ge holpen zouden moeten worden, steunen. Hij noemde o.a. Algerije, Marokko en Malakka. „Ik haat het kapitalisme", zo riep hij uit. Het zal de communisten als muziek in de oren geklonken hebben, toen Soekar no zo fei zijn haat tegen het „kapitalis me" en „imperialisme" beleed en zijn ijver toonde om het laatste te vernieti gen. In zijn woorden hoorden zij de echo van het lied, waarmee zij de volken in dit deel van Azië in de „Wolgaslaap" po gen te wiegen en al meer te vervreem den van het Westen. Opdat zij rijp wor den gestoofd voor de laatste omwente ling, die hen zal voeren achter het ijze ren gordijn, dat Moskou nu niet en nooit weer zal ophalen, om een volk de vrij heid te hergeven. De naties, die daar eenmaal binnengaan, hebben de vrijheid en de zelfstandigheid verspeeld. Nooit was er op aarde groter koloniale macht dan die door Lemn werd opgeroepen. Zo raadselachtig en duister de „sa menzwering" en de „documenten", waarop Soekarno doelde, waarvan de Indonesische regering zelfs geen weet heeft (een malle geschiedenis, die door een Indonesisch blad is genoemd „een klap in het gezicht van de staatsorga nen") zo glashelder is, dat Boeng Karno hier de taal der communisten sprak als volkstribuun. Hij beschouwt zich zelf, wat dit be treft als de evenknie van Hitler en Gandhi, die ook millioenen naar zich toe wisten te trekken, met dit verschil, dat Hitier hen dwong met geweld en Gandhi nen trok door zijn mystieke kracht, maar hij (Soekarno) omdat hij sprak naar het hart van het volk, ja de stem was van het volk. „Is er", zo vroeg op, „op de we reld één leider, die zo dicht bij het volk staat als ik?" Des te onrustbarender, als hij zo spreekt als hij deed. Het is diep tragisch, dat de politieke leiders der jonge volken in dit gebied alle met kleppen voor de ogen lopen en niet zien, hoe zo zoetjes aan het net door de communisten voor hun gangen wordt gespreid. Waar leiden zij hun volken heen? Die verkeren in groot gevaar. Op het ogenblik zijn de hoogste Rus sische leiders voor een bezoek aan een drietal Zuid-Oost-Aziatische staten: een goodwill reis, onderweg. Washingtons bezorgdheid over de wassende communistische invloed is te verstaan. Het moet voor de Ame rikanen een bittere pil zijn, met de oijd- koloniale landen op de verachtte hóóp van de „imperialisten" te worden ge worpen, terwijl ze nog wel al hun best deden om deze nationalistische revolu- tionnairen gunstig voor zich in te nemen. De Amerikaanse invloed is „op zijn retour". Terwijl men te Genève zijn tijd verdoet met vruchteloze disputen, slaan de communisten in Zuid-Oost-Azië en het Midden-Oosten snel hun slag om er vaste voet te krijgen. DERDE LANDELIJKE VERKEERSACTIE Door de Minister van Justitie zijn aan de ambtenaren van Ryks- en gemeente politie wederom aanwijzingen gegeven voor de meest scherpe controle op de naleving van: a. de verlichtingsvoorschriften, geldend voor al het rijverkeer; b. de gedragsregels, geldend voor alle verkeersdeelnemers c. de technische voorschriften, geldend voor het gemotoriseerde verkeer. Deze verscherpte controle zal worden gehouden in het kader van een derde lan delijke verkeersactie van November 1955 tot Mei 1956. De politie heeft de opdracht om onvoor waardelijk tegen iedere overtreder proces verbaal op te maken. Bovendien heeft de politie opdracht om de bestuurders van motorrijtuigen waaraan bij controle een technische tekortkoming wordt geconstateerd het verder rijden eerst toe te staan, nadat het geconstateerde ge brek op afdoende wijze is hersteld. Aan het Openbaar Ministerie is verzocht met de meeste gestrengheid tegen degenen, die ter zake van een verkeersovertreding door de politie zyn verbaliseerd, op te tre den. VEILIG VERKEER. VOETGANGERS BIJ DUISTERNIS Voetgangers, loopt bij duisternis op onverlichte wegen, wanneer een trottoir ontbreekt, links van de rijbaan en achter elkaar, zo adviseert de A.N.W.B. met nadruk. Men ziet dan het gevaar aan komen en is beveiligd tegen het achter opkomende verkeer. Elk jaar vallen er, de gegevens van het C.B.S. bevestigen dat met trieste cijfers, onnodig veel slachtoffers, omdat men zich niet aan deze nuttige stelregel houdt. Reeds enige malen heeft de A.N.W.B. de Minister met klem gevraagd dit links lopen bij duisternis als een wettelijke ver plichting in het wegenverkeersreglement op te nemen.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1955 | | pagina 2