Boven: Een blik op Bethlehem vanaf de klokketoren van de kerk van de H. Geboorte. Midden: Ein Kerem, Israël, de geboorteplaats van Johannes de Doper. Onder: Nazareth - de Mariabron. Jeruzalem, de heilige stad voor meerdere religies. De stad van koninginnen en profeten. Bedevaart plaats voor Joden en Christenen, maar evenzeer voor Mohammedanen. De volgelingen van Mo hammed beschouwen Jeruzalem als één van de heiligste steden. Drie bedevaarten naar Jeruzalem is het equivalent van één bedevaart naar Mekka. Kerstfeest duurt lang in Jeruzalem. Al weken te voren prijken in de etalages de kerstkaarten en de kerstboomversierselen. Precies als bij ons, alleen eerder. Kerstbomen worden op straat verkocht, alweer net als bij ons, maar eerder. Niet net als bij ons is de duur van het Kerstfeest. Zo staat in de hall van het grote Y.M.C.A.-hotel de kerstboom meer dan 6 weken. Zes weken kerstboom om een ieder aan zijn trek te doen komen. Want de Grieks-katholieken vie- ren Kerstfeest eerder dan de Protestanten en de Rooms-Katholieken, eerst dan komen de Arme niërs, die het weer later vieren. Boven zeiden wij het reeds, velen trekken op hun Kerstdagen naar Bethlehem, maar nog meer blij ven in Jeruzalem. Is het omdat zij het comfort van een moderne stad verkiezen boven het stedeke Bethlehem, eens „de stad Davids". Of is het omdat zij zich in de heilige stad willen weten. De stad met de vele kerken, de stad waar in historie grijpbaar is. De berg Zion, de Olijf berg, de Via Dolorosa gaan meer betekenen dan zo maar wat namen op een plattegrond. De oude binnenstad met de smalle, vaak nog overdekte straten waar bijbelse taferelen nog levende wer kelijkheid zijn. Waar de pakezel nog steeds zijn lasten torst, maar waar de klokken van vele ker ken nu vertellen dat het Kerstfeest is. Wij wilden u eigenlijk nog veel meer vertellen en dan nog zouden we er niet in slagen u te door- dringen van het gevoel „er bij" te zijn. Daar zijn nu eenmaal meer zintuigen dan alleen de ogen voor nodig; al die geluiden, die geur, de omge ving, kortom de sfeer die maakt dat een Kerstfeest in Israël werkelijk anders is.

Erfgoed Rijssen-Holten

Het Anker | 1962 | | pagina 9