gevierd. Het is ook merkwaardig, dat Pa sen in het Duits „Ostern" en in het Engels „Easter" heet. En die twee woorden kun nen toegeschreven worden aan de heidense (oud-Germaanse) godin Ostara. Aan het Paasfeest zitten ook oude, heidense natuur- gebruiken vast. In de westelijke wereld van het Christen dom heeft Pasen natuurlijk zijn grote be tekenis gekregen als het feest van de Op standing. Men kan ook zeggen, de Godde lijke overwinning over dood en zonde. Er zijn wel geen onderwerpen, die in de schilder kunst van de westelijke beschaving zoveel zijn uitgebeeld als die van Christus' ge boorte (Kerstmis), het lijden van Christus (de lijdensweek voorafgaande aan Pasen) en de opstanding (Pasen). Het is een nog al veel voorkomend misverstand, dat Pasen de herdenking zou betekenen van de kruisi ging. Pasen is het plechtige feest van de Opstanding na de kruisiging. Heel opmerkelijk is natuurlijk ook, dat de datum van Pasen niet ieder jaar gelijk is, zoals bij Kerstmis. Hoe zit dat in elkaar Kent men de formule Paaszondag valt op de eerste zondag na volle maan na de lente-dag. De lente-dag, of zoals ook ge zegd wordt de lente-evening, is 21 maart in het voorjaar, waarop dag en nacht even lang zijn. Er is ook een najaars-evening (21 september), waarop dag en nacht even lang zijn, voordat de donkere winter nadert. De dagen der volle maan wisselen iedere maand en ieder jaar. En daarom wisselt ook Pasen. De vroegste Pasen is mogelijk op 22 maart, n.l. als dat dan een zondag is en het volle maan is op de lente-dag. De laatst mogelijke Pasen valt op 25 april; als het één dag voor de lentedag volle maan zou zijn geweest. Het was niet altijd zo. In de oudste christe lijke tijden werd Pasen gevierd volgens de Joodse tijdrekening. Als men een zakagenda opslaat, ziet men daarin ook steeds het zogenaamde Israëlitische Paasfeest op een andere datum dan het christelijke Paas feest. Het heeft wel tot de 9e eeuw geduurd, voordat men algemeen de tegenwoordige berekening van Pasen toepaste. Zoals be kend, zijn er vooral in deze eeuw stemmen opgegaan om ook Pasen net als Kerstmis een vaste datum te geven; maar zover ziui we nog niet. Er zou over Pasen nog heel wat te zeggen zijn. Zo b.v. dat er van ouds aan verbonden is de gedachte aan de wederkomst van Christus op aarde, zoals bij de Joden het geloof aan de komst van de Messias. Ook de gedachte van de doop behoort bij Pasen. In de Middeleeuwse kerken werden met Pa sen de zogenaamde Paasspelen vertoond en Paassproken voorgelezen. Van niet- christelijke oorsprong is het gebruik der Paas-eieren (symbool van levenskracht) en niet te vergeten dat der Paasvuren (de vreugde over de vernieuwing van het leven in de natuur). Pasen is sinds mensenheugenis in christe lijke en niet-christelijke kringen een feest der vernieuwing geweest. In onze mate rialistische tijd valt het niet altijd gemak kelijk die vernieuwing van het leven nog goed te zien. Maar overal waar nog blijd schap over het leven bestaat, zal men tcjB ook de vernieuwing van het leven ontdeu- ken. En daarom zeggen we tot een ieder: vrolijk Paasfeest

Erfgoed Rijssen-Holten

Het Anker | 1961 | | pagina 4