y
Dikwijls zijn we geneigd te denken, dat heel de wereld het Kerstfeest viert, zoals wij
dat doen. Nu ja, bij enig nadenken beseffen we wel, dat het feest van Kerstmis» zich
beperkt tot de grote groep Christenen en dat Mohammedanen, Joden, Boedhisten en
andere gelovigen hun eigen religieuze feesten hebben. Maar ook de viering Christus'
geboorte onder de Christenen vindt niet overal op dezelfde wijze plaats.
In vele landen bestaan gewoonten die met het Kerstfeest samenhangen, die wij zo niet
kennen. De betrekkingen met vreemde landen nemen steeds toe. Hét verkeer wordt steeds
intensiever en ook de relaties van ons bedrijf met buitenlandse afnemers nemen in
aantal en omvang toe. Wij hebben ons daarom verdiept in dé^Kerstgebfuiken van een
aantal vreemde landen en wijden dit Kerstnummer iri fïoofdzaak aan het Kerstfeest
van hen met wie wij zakelijke betrekkingen onderhouden. Ofschoori wij in zaken dan
dikwijls dezelfde taal spreken, blijkt dan, dat in de beleving van het Kerstfeest ieder
volk nog zijn eigen tradities handhaaft.
KIDSIGflIIIIKEn II Uf 1!
Om de gewoonten en tradities bij de
Christelijke feestdagen in binnen- en-buiten-
land te kunnen begrijpen en aanvaarden,
is het nodig te weten dat deze vaak over
blijfselen zijn van oud heidense gebruiken.
Liever dan te trachten de heidense feesten
met dwang af te schaffen, heeft de Kerk
van de eerste eeuwen na Christus er naar
gestreefd ze een Christelijke inhoud te
geven.
Zo is het ook gegaan met het Kerstfeeest,
dat in de plaats is gekomen van het feest
van de winterzonnewedde, het tijdstip
waarop de zon haar laagste punt was ge
passeerd, om daarna elke dag langer bo
ven de horizon te staan. Was het zonne-
wendefeest een feest van het terugkerende
licht van de zon, het Kerstfeest is het
feest van de komst van het Licht der We
reld, de geboorte dus van Christus.
De liefelijke gewoonte om kleine bomen te
versieren en te verlichten, kwam oorspron
kelijk uit Duitsland. Niemand weet hoe of
wanneer het begon. Een legende verbindt
•m met Bonifacius, die in de achtste
uw uit Engeland kwam om de heidense
Germanen te bekeren. Hij hakte een hei-
MERRY CHRISTMAS
In Engeland ziet men behalve de kerst
bomen nog altijd de groene guirlande, ge
vormd als een dubbelhoepelige meikrans
of als een kroon versierd met kaarsen en
een ring van appels en een trosje mistle
toe afhangende uit het midden.
Zolang men stookte in grote open haarden,
speelde het „Yule Blok" een grote rol.
Het werd plechtig op kerstavond binnen-
lige boom om te Geismar op "kerstavond
en het verhaal vertelt, dat hij de woedende
heidenen een jonge denneboom ervoor in
de plaats aanbood 'als symbool van het
nieuwe geloof dat hij predikte.
Een later verhaal zegt, dat Maarten Luthe/*
de gewoonte invoerde door een met kaar
sen verlichte boom ie gebruiken als een
beeld van de met sterren bezaaide hemel
toen Christus geboren werd. Dit doet ver
moeden dat Kerstbomen bestonden in de
zestiende eeuw en inderdaad is er in een
anoniem manuscript uit 1605 sprake van
kerstbomen in Straatsburg, waar de bur
gers kleine versierde bomen in de huis
kamer zetten. Vanwege de traditionele ver
binding met Luther was de gewoonte voor
namelijk beperkt tot de Protestantse dis
tricten gedurende de zeventiende eeuw.
Vandaar uit verspreide hij zfch langzaam
over Europa ofschoon hij nooit zo populair
was in de Latijnse landen als elders.
Kerstmis is dus van oudsher een feest,-
waarbij licht en vuur een grote plaats in
nemen, zoals we zullen zien als we de
kerstgebruiken in enkele landen beschrij
ven.
gebracht en aangestoken met een stuk
hout van het vorige jaar, dat zorgvuldig
voor dit doel werd bewaard. In Devon en
Somerset wordt op kerstavond nog steeds
een bos essenhout aangestoken met een
deel van zijn voorganger. Het is gevormd
uit essenstokken, samengebonden met ne
gen essen- of wilgenhouten twijgen.
Verschillende kerstgebruiken zijn uitgestor-
KERSTMIS IN ENGELAND
1