•■■•■I WÊÊIP^- „En zij baarde haar eerstgeboren Zo< Hem neder in de kribbe, omdat voor ■Ml WspI V J, - 't Begöp Kërstmis begon voor mij ais. kind altijd al bij 't gaan naar de grom kerstbomenmarkt, waar je je als stadskind waande in een heerlijkfgeurend dennenbos. Soms lag er een pak sneeuw en dat was helemaal heerlijk, maar ook wel druilde er een miezerige mótregen of rook dï avond naar mist, maar onder welke weersomstandigheden de tocht werd gemaakt, 't was altijd weer één van de hoogtepunten van de voorbereidingen voor het Kerstfeest. Kerstmis duurde altijd lange| dan-slechts twee dagen, want er was ook nog voor die tijd het Mk Kerstfeest van de kinderkerk, waar een enorm grote boom stond, dat^^ je je altijd weer afvroeg uit welke groot donkere-bomen-bos deze wel kwam. Kerstmis zelf was gezelligheid, warmte en Kerstliederen zingen bij de piano. Altijd nog zie ik het snoetje van een heel klein Surinaams meisje, dat voor het eerst in Nederland op zo'n avond kennis maakte 'met de Kerstboom. Alle kaarsvlammetjes weerkaatsten in haar grote zich verwonderende bruine ogen. Toch had Kerstmis één keerzijde; 't Kind, dat geboren werd in een stal en iri, doeken gewonden, terwijl er niet eens een plaats was in de herberg Dat was eigenlijk zo mistroostig, maar door alles heen was het toch een blij feest en werd dit alles gauw vergeten, want wanneer je later dan weer hoorde vertellen of las, dat de drie Koningen kwamen met goud en wierook en myrrhe, ach, dan was het leed weer gauw ge leden. Wg,#i|van goud wist je wat het was en myrrhe was zo'n mooi woord,dab/dat zeker niet voor goud zou onderdoen en wierook hoorde er :m ook eenmaal bij. En uiteindelijk waren Maria en Jozef maag/lijdelijk in Bethlehem, want zij hadden immers hun vaste woon- gjjjfps in Nazareth, met een eigen huis. r wat zou eigenlijk de wezenlijke betekenis zijn van „voor hen geen plaats in de herberg Betekent dit misschien dat er voor hristus geen plaats was, niet in de herberg, maar ook niet bij de mensen in de gehele wereld Mét Christus kwam immers een grote verandering en alles wat nieuw of modern is aanvaarden we eerst niet of schoorvoetend. Want Christus predikte: „Hebt Uw naaste lief als U zelf", 't Behoeft®^ niet eens te zijn: „Heb Uw naaste méér lief dan U zelf". Maar deze prediking bracht toch een hele ommekeer en Christus werd pas be grepen na zijn kruisiging. Werd hij werkelijk begrepen?.... 20 eeuwen later. December is weer aangebroken. We leven in het vluchtelingen jaar 19591960. Duizenden en duizenden kinderen in de gehele wereld lijden bittere armoede. Zij leven nog steeds in kampen in verschil lende landen van Europa. Ver weg van hun land, dat alleen hun ouders kennen. Geen huis, maar een naargeestige barak, nu 15 jaar na de wapenstilstand van de tweede wereldoorlog. Zij kunnen niet naar „huis", want vrijheid is niet voor iedereen weggelegd. Maar ondanks die uitzichtloze ellende hebben zij tenminste nog een barak.

Erfgoed Rijssen-Holten

Het Anker | 1959 | | pagina 16